"Zrób to SAM!" #1 - Montaż lampy LZP


Przemek

Rekomendowane odpowiedzi

W dniu dzisiejszym prezentujemy nową serię wideoporadników, które będą pojawiać się pod nazwą "Zrób to SAM!". Ideą powstania takich filmików jest zaznajomienie użytkowników oświetlenia i nagłośnienia ostrzegawczego z podstawowymi czynnościami eksploatacyjnymi przy tego typu urządzeniach. W pierwszym innowacyjnym i interaktywnym odcinku pojawił się montaż krok po kroku belki LZP od Elektry.

W poradnikach "Zrób to SAM!" zobaczysz w jak prosty sposób naprawić dany sprzęt, wymienić element itp. Jest to idealny sposób na zapoznanie się ze sprzętem przed rozpoczęciem prac. Nie zawsze do wszystkiego musisz wzywać fachowca, możesz zająć się problemem sam!

W pierwszym odcinku zobaczysz na własne oczy montaż lampy (belki, koguta) stosowanego na policyjnych Kiach Ceed. Mam tu na myśli wersję LZP - 2XpW Xp + 2Ho + 2Hz, czyli Lampę Zespoloną Płaską z dwoma stroboskopami z podwójnym błyskiem, wyświetlaczem, czerwonym stroboskopowem z czerwonym błyskiem, dwoma lampami halogenowymi, owalnymi (przednimi "Take Down") oraz dwoma lampami halogenowymi zewnętrznymi (bocznymi "Alley Light").

Dzięki temu poradnikowi dowiesz się jak m.in:
- przygotować wiązkę elektryczną do lampy,
- podłączyć sterowniki błysków PSLZ,
- przenieść masę z dolnego profilu na górny,
- przykręcić ściankę działową / grodziową,
- podłączyć czerwony moduł PILOT do prowadzenia kolumn pojazdów uprzywilejowanych, 
- przykręcić soczewki Fresnela do płytek z lampą ksenonową (stroboskopem),
- zainstalować w belce lampy robocze przednie (Take Down) oraz boczne (Alley Lights),
- założyć słupki boczne (krańcowe),
- przykręcić i ustawić górny profil do dolnego,
- założyć klosze w lampie.

Potrzebne narzędzia:
- wkrętak krzyżakowy (x) 2 szt. większy oraz mniejszy,
- wkrętak płaski (-) 1 szt. mniejszy
- kombinerki,
- klucz płaski/nasadowy 8 mm,
- klucz płaski/nasadowy 5,5 mm,
- młotek

Jeśli masz propozycję następnych odcinków napisz w komentarzu.


View full artykul

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 1 month later...

W dniu dzisiejszym prezentujemy nową serię wideoporadników, które będą pojawiać się pod nazwą "Zrób to SAM!". Ideą powstania takich filmików jest zaznajomienie użytkowników oświetlenia i nagłośnienia ostrzegawczego z podstawowymi czynnościami eksploatacyjnymi przy tego typu urządzeniach. W pierwszym innowacyjnym i interaktywnym odcinku pojawił się montaż krok po kroku belki LZP od Elektry.

W poradnikach "Zrób to SAM!" zobaczysz w jak prosty sposób naprawić dany sprzęt, wymienić element itp. Jest to idealny sposób na zapoznanie się ze sprzętem przed rozpoczęciem prac. Nie zawsze do wszystkiego musisz wzywać fachowca, możesz zająć się problemem sam!

W pierwszym odcinku zobaczysz na własne oczy montaż lampy (belki, koguta) stosowanego na policyjnych Kiach Ceed. Mam tu na myśli wersję LZP - 2XpW Xp + 2Ho + 2Hz, czyli Lampę Zespoloną Płaską z dwoma stroboskopami z podwójnym błyskiem, wyświetlaczem, czerwonym stroboskopowem z czerwonym błyskiem, dwoma lampami halogenowymi, owalnymi (przednimi "Take Down") oraz dwoma lampami halogenowymi zewnętrznymi (bocznymi "Alley Light").

Dzięki temu poradnikowi dowiesz się jak m.in:
- przygotować wiązkę elektryczną do lampy,
- podłączyć sterowniki błysków PSLZ,
- przenieść masę z dolnego profilu na górny,
- przykręcić ściankę działową / grodziową,
- podłączyć czerwony moduł PILOT do prowadzenia kolumn pojazdów uprzywilejowanych, 
- przykręcić soczewki Fresnela do płytek z lampą ksenonową (stroboskopem),
- zainstalować w belce lampy robocze przednie (Take Down) oraz boczne (Alley Lights),
- założyć słupki boczne (krańcowe),
- przykręcić i ustawić górny profil do dolnego,
- założyć klosze w lampie.

Potrzebne narzędzia:
- wkrętak krzyżakowy (x) 2 szt. większy oraz mniejszy,
- wkrętak płaski (-) 1 szt. mniejszy
- kombinerki,
- klucz płaski/nasadowy 8 mm,
- klucz płaski/nasadowy 5,5 mm,
- młotek

Jeśli masz propozycję następnych odcinków napisz w komentarzu.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gratuluję pomysłu - Twój filmik według mnie rozwiewa wątpliwości związane z budową LZP. Idąc tym szlakiem Mógłbyś wziąć na warsztat FSV Phoenix w tej samej konfiguracji, też często obecną na ceedach. Sądzę po wyglądzie, że filmowany egzemplarz nie jeździł długo na radiowozie, jest w doskonałym stanie wizualnym. Nurtuje mnie jedna kwestia: na wszystkich kiach jakie widziałem z LZP, ducato z belkami gameta i alfach 159 jako "alley lights" występują wesemy HM3 typu przeciwmgłowego czyli rzucające płaski i wąski snop światła na dytans. W filmiku rozpoznałem inny model - roboczą LPR9 z szybą w kratkę, która oświetli większe pole ale na mniejszą odległość. Dlaczego w Twojej belce jest nietypowy model lampy i który uważasz za skuteczniejszy jako lampa zaułkowa?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za miłe słowa

 

Mam w planach właśnie FSV Phoenix, ale wiadomo. Nie wszystko na raz

 

Ten egzemplarz był trochę pogryziony przez ząb czasu. Na dolnym profilu jak i kloszach pojawił się nowy mikroklimat bogaty w różne mikroorganizmy Kąpiel w wodzie wraz ze szczotką ryżową spokojnie doprowadził ją ładu

 

Niestety nie miałem polerki automatycznej, więc 4 godziny polerowania kloszy też przyniosło efekty, jedynie zakupiłem do niej nowe klosze mleczne z napisami, jeden boczek (ponieważ jakieś mądrale do stroboskopowej belki dały boczek ciemniejszy od halogenowej i dwa okrągłe szkła do reflektorów bo były zżółknięte, a jeden z nich i pęknięty i przypalony.

 

Co do lamp roboczych przednich. Zakupiłem je osobno, dlatego też kable z nich wychodzą u góry, a na dobrą sprawę powinienem je obrócić, by wychodziły u dołu. Jako, że fabrycznie kabelek jest bardzo krótki zrobiłem trochę na odwrót. Wszystko to dlatego, że zakupiłem lampki nowe już po taniości, gdzie nowe typowo do belki to liczą sobie za sztukę 80zł... Ja za swoje dałem 40 zł/szt, więc za cenę jednej mam dwie Dlatego też szło właśnie mam jedynie inne, ale jako, że belka ma u mnie "dożywocie" i na pojazdach jeździć nie będzie pozwoliłem sobie na małe odstępstwo od oryginału Co ważne H3 w środku siedzi, więc nie jest w sumie źle

 

Która lepsza? Ciężko mi powiedzieć, ponieważ nie miałem do czynienia z HM3. Może inni użytkownicy się wypowiedzą. W wolnym czasie może uda się mi porobić zdjęcia, fotki jak świeci LPR9 jak ogarnę temat

1241060459_WESEM-HM3iLPR9.thumb.JPG.000e7fccbf8cce515f102239d0d1c454.JPG

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chyba wszystkie belki cierpią na chorobę pod tytułem odrobina wody i kurzu i korozja wyposażenia lub utlenianie się pofilu gotowe. Metody walki mamy podobne. To obecność nowych części zaważyła na moim świetnym wrażeniu wizualnym. U mnie przednie halogeny były fabrycznie założone napisem "TOP" do dołu, ale bez trudu to zmieniłem. Brakowało też jednego boczego ale dwa lata temu jak kupowałem to było jakoś 30 -40 ale nie 80! Cena z księżyca. Ostatecznie LPR9 stylistycznie pasuje do przednich okrągłych bo też jest kraciasty klosz. Szkła do reflektorów pewnie pękają i przypalają się od wysokiej temperatury?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Szczerze to powiem, że po kilku minutach lampy robocze potrafią być mocno ciepłe. Nie mam zielonego pojęcia jakie muszą być gorące jak pojazdy stoją na zabezpieczeniu, albo jedzie taki jako "filtr" w kolumnie z włączonymi halogenami w belce. Pewnie po trochu to postępowało, aż wreszcie szkiełko strzeliło

1839782030_szkopknite.jpg.543f07a5e4b62a397209a404da6aba53.jpg

2066526187_szka.jpg.5f117d6c3d42cb9f9e19583a3ed8b05d.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pragną bym dodać, że poza wszem znanymi żarówkami halogenowymi h1 czy h3 dla 12v/55w są też wersje 12v25W. Więc zakładając słabsze, będzie mniej ciepła .Nie mam wiedzy az takiej, ale jakoś nie wydaje mi się by w plastikowej konstrukcji dawali 55W żarówki. Aleee kto to wie..

 

Chciał bym zapytać. Co konkretnie wymieniłeś w belce, co zakupiłeś nowego, a co zostało stare. Z tego co widzę ,to albo tak ładnie wszystko zostało czyszczone ,ale nowo zakupione.

 

W każdym bądź razie gratuluje.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czerpiąc wiedzę ze strony producenta i opakowania po lampach stwierdzam że nie dość to, że jest przewidziana 12V 55W to nawet 24V 70W. Problemem nie jest sama konstrukcja i budowa lampy bo nie uległa wysokotemperaturowym uszkodzeniom, tylko słabej jakości plastik użyty jako okrągłe oczko przezroczyste w kształtce. Co o tym myślicie?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@TommY.. Masz racje, i zgadzam się z tobą w 100%. Jest przewidziana żarówka 55W czy 70W.Ale nie stoi nic na przeszkodzie, by była słabsza. W tym momencie mamy wybór, miedzy 25 a 55 dla 12V oraz 70W dla 24V,ale na upartego można dać 100W dla 24V,ale co z tego,jak będzie się grzać. Pisząc o tym że nie mam wiedzy,miałem na myśli akurat te modele lamp. Jesli idzie o wspomniane przez ciebie oczko, to moim zdaniem przy dłuższym swieceniu ,bez chłodzenia, czyli wiatru w czasie jazdy, jej żywot może być krótszy. ładnie to wszystko wygląda, ale jakoś pozostawia wiele słabych opinij . Nie miałem takiego oczka w rękach, ale z tego co wiem to każdy klosz,czy "szybka" lampy musi mieścić się w pewnych normach, być może na oczku jest jakiś cech ,oznaczenie mówiące o tym do jakiej temperatury będzie się trzymał. Potem może albo płowieć, lub kruszeć. Trudno jest określić jednoznacznie .

Ale jak w jakiś sposób martwi cię oddawane ciepło, to są tylko dwie możlwiości...

Alebo dać żarówkę o mniejszej mocy, ale dopasować odpowiednik dla żarówek led. Tu wybór jest jakiś jest.Są krótrze, dłuższe , z kilko diodami wiecej. Na pewno dojdziesz do jakiegoś wniosku.

Pobór prądu wzrasta, wiec ciepło też

25W:12V=2,08A

55W:12V=4,58A

70W:24V=2,91A

100W:24V=4,16A

Każdy robić może jak zechce, ale ja dla świetego spokoju o materiał ,dał bym słabsze.

 

Ale chciał bym wiedzieć jaki rodzaj klosza jest w tej lampie, jakie światło daje, skupione, rozproszone ? Odbłyśnik to jedno, a klosz z tego co widze to co innego. Nie jestem pewny ,ale wydaje mi się że swiatło jest rozproszone, jak w tzw lampie roboczej.

Pozdro

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem jest możliwe zastosowanie takiego plastiku na oczko, aby nie ruszała go temperatura, natomiast producent belki użył takiego a nie innego materiału być może z przeświadczeniem "że jakoś to będzie". Życie i praktyka zweryfikowały tą decyzję i efekty widać na przykładzie belki Przemka. U mnie ta wada się nie ujawniła może z powodu małej częstotliwości używania tych lamp. Ty również masz rację co do klosza: światło jest rozproszone właśnie z racji jego kraciastej faktury od wewnątrz.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nooo.To jeżeli jest światło rozpraszane, to spokojnie można dać ledową żarówke, albo 25W12V. Tą akurat przetestowałem w lampie roboczej,i nie zauważyłem aż tak kolosalnych różnic. Jeśli chodzi o mnie, czy moje zdanie, to nie bawił bym się w mocne żarówki, tylko dał ledy. Ale jak już wspomniałem, każdy zrobił by,czy zrobi jak uważa .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Elektra w prototypie belki LZP - 2MD CLF + MD + W + 2Ho + 2Hz na targach Europoltech 2011 i 2013 przedstawiała lampy robocze w technologii LED, tylko nie wiem czemu nie weszły na rynek. Może zbyt wysoka cena?

1593920055_LZPLFPolicja2013.thumb.jpg.1814a724e9a87a4a54cb070bc935e41e.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dla tego w rodzimej gospodarce jest jak jest. Cos wymyślą, zrobią, jest ok, ale cena zwala z nóg. I taniej wychodzi kupić coś z zagranicy. Proste. Jak by ceny nie były tak kosmiczne to nie było by problemu z zbytem.

 

Jak mnie mija skleroza nie zawodzi, to wydaje mi się, że w telvizorni widziałem taką belkę na radiolce.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Do zastosowań w praktyce można poważnie rozważyć te ledy lub halogen 25W. To cenna wiedza. Może widziałeś LZP w wersji led na cee'd 2 gen. Niektóre z nich mają takie belki a niektóre FSV Aurum.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak kto woli,można zastosować. Sam przekonałem się do ledowych żarówek ,czysto z przypadku. A muszę stwierdzić, że od samego początku ,gdy dostępne są owe zamienniki klasycznych żarówek, podchodziłem do tego z dużym dystansem, a nawet niechęcią . Ale technika idzie do przodu,żarówki ledowe są co raz leprze,i nie są aż tak drogie. Z swojego przykładu muszę powiedzieć,że zamiennik ledowy, dla dwu włóknowej żarówki 21/5/12V ,puki co (tfu tfu) świeci od 5 lat w skuterze.Przetestowaną mam odpowiednik h1, też nie można narzekać, ale nie można spodziewać się mocy z diod led, takiej jak oddaje typowy halogen.

 

Kolejnym przykładem z zycia mogę przytoczyć taki przykład.

Na serwisie aukcyjnym można zakupić zestawy lamp dalekosiężne + przeciwmgielne, lub same dalekosiężne do zastosowań z żarówkami 55w ,ale ja wsadziłem 25w, by mogły świecić i nie obciążać prądnicy skutera, i nie zawiodłem się. To był tylko test w celach edukacyjnych ,bowiem o ile pamiętam, to nie mozna posiadać takiego oświetlenia w skuterach, no chyba że coś uległo zmianom. Z mojego doświadczenia mogę stwierdzić że 25 watowa wersja żarówek, jest poniekąd alternatywą dla 55w, dla tego że słabsze oddają mniej ciepła, ale ledowe nie są w stanie (chyba) zaświecić aż tak dobrze jak halogen. Ledowe odpowiedniki dobrym rozwiązaniem są dla lamp ostrzegawczych ,gdzie są zalecane h1,h3.

 

I teraz kolejny przykład, ale już dotyczący mojego tematu przyczepki. Tu z kolej czy się chce czy nie, to w światłach przyczepki muszę dać ledowe żarówki, w celu nie znęcania się nad prądnicą,a po drugie, chcąc odpalić skuter trzeba wcisnąć klamkę hamulca, co za tym idzie zaświecają się światła "stop", i tu pojawia się problem taki że przy dodatkowym obciążeniu (+42W) akumulator nie jest w stanie zakręcić rozrusznikiem.

Po przeprowadzonych przez siebie testach, uwazam że w przypadku lamp przyczep nie ma wielkiej różnicy w jasności swiatła w zarówce zwykłej, a jej ledowym odpowiedniku. Różnica pojawia się tylko jedna,na kloszu lampy widać okrągły punkt świecący ,a nie cały klosz.

 

Może to zpłętuje jakoś

tak czy siak,czy sisiak, dał bym ledy do belki każdej jaką bym miał. A że moja kolekcja jest na prawdę skromna, wiec nie inwestuje w to. Chociaż by z prostego powodu ,mniejszy pobór prądu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się