Odpowiedni dobór nagłośnienia ostrzegawczego


Rekomendowane odpowiedzi

min37.jpg

Odpowiedni dobór nagłośnienia ostrzegawczego w pojeździe uprzywilejowanym to więcej niż połowa sukcesu! Ostatnimi czasy spotykamy się z pięknymi pojazdami ratowniczymi. Niestety zdarza się, że wykonawcy zwyczajnie nie używają logicznego myślenia montując wylot głośnika skierowany w dół lub zasłonięty zderzakiem lub innymi częściami pojazdów. Szczytem głupoty jest montaż wylotu głośnika w przeciwną stronę do kierunku jazdy.

Alarmowa jazda jest bardzo trudna i niebezpieczna!  Najwięcej zdarzeń drogowych z udziałem pojazdów uprzywilejowanych dochodzi właśnie na skrzyżowaniach.

W Stanach Zjednoczonych pojazdy policji biorące udział w akcji powodują 6000-8000 kolizji, w których rannych zostaje 20,000 osób a ginie 300-400.

52% wszystkich wypadków z udziałem pojazdu uprzywilejowanego ma miejsce na skrzyżowaniach lub w ich pobliżu.

Najpierw słychać, później widać!

Przykładem jest model poniższego skrzyżowania. Pojazd numer 3 niema szans zobaczyć pojazdu uprzywilejowanego z numerem 5 i odpowiednio wcześniej zareagować. Efektem pośpiechu, zmęczenia i niedostosowania się do przepisów jest wypadek!

11.jpg

Nagłośnienie ostrzegawcze, które jest poprawnie zainstalowane i posiada kilka modulacji oraz sygnał AIR HORN zwiększa zasięg słyszalności. W tym przypadku użycie nagłośnienia zwiększa bezpieczeństwo i zwiększa szanse na podjęcie reakcji przez kierującego pojazdem numer 3.

22.jpg

JAK ZAINSTALOWAĆ NAGŁOŚNIENIE OSTRZEGAWCZE (GŁOŚNIK) W POJEŹDZIE ?

Zestaw nagłośnienia ostrzegawczego składa się z 2 części. Pierwsza to urządzenie modulujące i wzmacniające dźwięk zwane modulatorem dźwiękowym oraz głośnik, który wyemituje dźwięk.

Prostszym rozwiązaniem jest zastosowanie głośnika w lampie zespolonej. Jednak pamiętajmy, że wylot głośnika (kratka głośnikowa) MUSI BYĆ SKIEROWANA W KIERUNKU JAZDY ( DO PRZODU)!!! 

Kolejnym rozwiązaniem jest zastosowanie głośnika przeznaczonego do montażu w komorze silnikowej. Ta opcja wymaga więcej pracy i logicznego myślenia. Głośnik należy zamocować w taki sposób, aby on sam nie spowodował uszkodzeń pojazdu. BEZWZGLĘDNIE należy pamiętać, aby przed wylotem głośnika nie znajdowały się takie elementy pojazdu jak zderzak czy chłodnica. Głośnik powinien być wysunięty maksymalnie do przodu pojazdu tak, aby wylot „był czysty”.

gl1.jpg

prawo1.jpg

Dobór modulatora pod kątek funkcji.

Wychodzimy z założenia, że im prostsze urządzenie w obsłudze tym lepsze. W pojazdach uprzywilejowanych jest wystarczająco dużo wyświetlaczy, guzików, przełączników i innego rodzaju panelów sterujących. 

Pierwszą kwestią jest ustalenie, czego potrzebujemy. Czy ma być to prosty modulator posiadający sterowanie oświetleniem ostrzegawczym i modulacjami czy rozbudowany sterownik posiadający sekwencyjne sterowanie oświetleniem, falą świetlną, nagłośnieniem, oświetleniem roboczym i dodatkowym oświetleniem ostrzegawczym.

Funkcje, które na pewno będą przydatne to:

-sygnał AIR HORN –jest to modulacja przypominająca klakson pneumatyczny.

-modulacje: PIES (YELP), WILK (WAIL), 2 ton (Hi-Lo DE) oraz modulacja „ SZYBKA” nazywana FAST WAIL, Priority itp.

-sterowanie oświetleniem (2 lub 3 kanały) 

 

Moc 100W czy 150W a może 120db?

Moc głośników sygnałów dźwiękowych 100 W a nawet 150 W nie jest parametrem wystarczającym do określenia skuteczności ostrzegawczej sygnalizacji dźwiękowej pojazdów uprzywilejowanych. Parametry definiujące skuteczność ostrzegawczej sygnalizacji dźwiękowej jest poziom ciśnienia akustycznego (dB)

db749fb1f7d74d9ab8190a68493504ef.png

  • mocy i charakterystyki widmowej generatora sygnałów akustycznych,
  • dopasowania impedancji głośnika i generatora (napięcie wyjściowe na głośnik),
  • charakterystyki widmowej zastosowanego głośnika w pasmach częstotliwości generowanych przez generator,
  • efektywności głośnika.

Ideałem są modulatory osiągające 100 dB (A)÷121 dB (A)

Edytowane przez Przemek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A no właśnie , temat jak najbardziej potrzebny, bo wiem , sam szukam informacji o tym jakie są różnice w zwykłym ,tradycyjnym głośniku, a w głośniku używanym do modulatorów czy syren, nie chodzi mi o obudowę, tylko o jego konstrukcję . napięcia zasilania tych głośników ,rodzaje wzmacniaczy jakie można do nich użyć ,oporności ,moce głośników co i jak gdzie można zastosować ,z tego co wiem, to nazywają się one głośnikami samo wzbudnymi czy jakoś tak. Dodam jeszcze że przydały by się opisy ,budowy takich głośników, ale pisane przez osoby które wiedzą o czym piszą i mają wiedzę o takich głośnikach.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z tym tematem faktycznie jest problem. Ja w swojej praktyce często spotykałem się z sytuacją gdy OSP sama montowała belkę na pojeździe głośnikiem do tyłu. Dlaczego? Bo napis STRAŻ (ten z tyłu belki montowanej poprawnie) lepiej "wygląda". Często też po uszkodzeniu głośników zakładają różne wynalazki, albo kupują sprzęt bez homologacji.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się