Hella RTK 6-SL jak uruchomić?


TommY

Recommended Posts

Witam wszystkich w nowym roku! Wraz z jego początkiem mam pytania i zagadki dotyczące belki RTK 6-SL. Posiada ona dwa błyskowniki stoboskopowe-xenonowe, głośnik i stroboskop kierunkowy do przodu. Do tego mam jeszcze pilota sterowania ale bez sterownika ponieważ demontował to chyba jeszcze lepszy "znawca" niemieckiego oświetlenia ostrzegawczego niż ja.

Nie wiem jak mam to wszystko podłączyć. Po pierwsze całość jest na 12V. Wewnątrz okazało się, że prawy stroboskop i głośnik nie są nigdzie podpięte a powinny chyba do centralki sterowania w środku belki:eb38afc1d8b49c94gen.jpg

To kostki głośnika i stroboskopa:fd943dbf72be3a42gen.jpg

Z obudowy belki wychodzą takie przewody:

43a1d4f88151a4b5gen.jpg

Czarna okrągła wtyczka ma 5 pinów. Nie mam pojęcia jak to wszystko podłączyć aby nic nie popsuć. W germańskiej instrukcji napisali że wzmacniacz ma 105 W a głośnik 70 W, 8 omów i w ogóle jest zgodny z normą DIN 14610 oraz ISO 7640. Czy istnieje szansa że zagra z naszymi krajowymi modulatorami?d3618bcf34de5916gen.jpg

Za wszelkie wskazówki i informacje będę bardzo wdzięczny. Poniżej reszta zdjęć:

49ba9c3c754466a9gen.jpg

78096f41ff12d02agen.jpg

a01725dff9dd11aegen.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam,

Co do głośnika, to ze względu na jego impedancje może on działać z modulatorami które są przystosowane do głośników o mniejszej bądź równej oporności i jeszcze kluczowa jest moc wzmacniacza. W przypadku, gdy jest on dostosowany do głośników o mniejszej oporności, to może być ona trochę większa (czyli w praktyce będzie działała z nim tylko ZURA, bo ona wykorzystywała głośniki 6 om, przy takim połączeniu będzie on rozwijał mniej więcej taką moc, jak z oryginalnym wzmacniaczem ).

 

Belka ta miała chyba wbudowany wzmacniacz, a sterowanie znajdowało się w kabinie.

Osobiście nigdy nie podłączałem czegoś takiego, ale myślę, że ze zdjęciami wtyczek jest to do uruchomienia ,,na krótko"(tzn. z pominięciem sterownika )

Wszystko zależy od tego, jak miała by ona pracować

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co do stroboskopów, próbowałem je podłączać na krótko i wszystkie trzy działają. Tak chyba już zostanie bo w sytuacji braku całego sterownika to wzmacniacz i centralka w środku belki nie zadziałają. Podam plusa i minusa na stoboskopy i już błyska. Zostaje kwestia głośnika, czyli które piny i w jaki sposób podłączyć do zury aby zagrał? Nie chcę go puścić z dymem metodą prób i błędów. Druga rzecz to której serii może to być zura: PS 100 i pochodne czy 1120 i pochodne. Może też obie wymienione?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wszystkie ZURY były produkowane "na jedno kopyto". Dadzą radę spokojnie wszystkie wersje, czyli PS-100 (i jej pochodne), 1120, 2120, 3120, 4120, 5120, 5120G, 6120

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z głośnika wychodzą trzy czy dwa przewody?

A mógłbyś zamieścić zdjęcie kostki głośnika (tej w belce), tylko tak, aby było widać ile tam przewodów dochodzi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z głośnika wychodzi czarny przewód zakończony kostką na 3 piny. Zakładam więc że ma on trzy żyły. Każda żyła jak widać ma inny kolor. Dziwi mnie tylko to pogrubienie w momencie jak kończy się czarna izolacja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Masz może miernik elektryczny?

 

Z tego, co widzę na zdjęciu, to z korpusu głośnika do tej ,,czarnej puszki" przychodzą dwa przewody, zgadza się?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Do puszki przychodzą dwa przewody z jednego okrągłego wzbudnika i dwa z drugiego czyli razem 4. Nie mam miernika elektrycznego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bez miernika będzie trudniej, ponieważ nie wiadomo jak pracowały te wzbudniki, czy jednocześnie (tak jak np. w głośnikach Elektry) czy jakoś inaczej... W końcu to niemieckie wynalazki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak to można sprawdzić miernikiem? Mam kilku kolegów którzy mają więcej pojęcia o elektryce i elektronice to mógłby mi któryś z nich to zbadać?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Generalnie miernik przełączasz na pomiar oporności [Ω](więc nawet najprostszy omomierz wystarczy ) i po kolei sprawdzasz oporność pomiędzy tymi trzema przewodami, tzn. 1-2, 2-3, 3-1 ( a mówiąc jeszcze prościej przykładasz jedną sondę miernika do brązowego kabla, drugą do np. żółtozielonego i zapisujesz pomiar. Następnie przykładasz jedną sondę do żółtozielonego , a drugą do białego i zapisujesz wynik. I na koniec jedną do białego, a drugą do brązowego.

 

Jeśli na mierniku będziesz miał wskazanie ok. 8 om, to będzie to oznaczało, że znalazłeś przewody od 1 wzbudnika, jeśli więcej to zapewne natrafiłeś na ich punkt wspólny (zakładając, że w oryginalnie pracowały one razem)

 

Są jeszcze dwie metody, pierwsza ta destruktywna, czyli rozebrać tą czarną skrzynkę i sprawdzić, jak są połączone przewody . A jeśli chodzi o drugą to podpiąć go pod jakiś normalny wzmacniacz (najlepiej stare radio samochodowe) i porównać poziom głośności przy radiu ustawionym na min.

 

Jednak metoda z miernikiem jest najpewniejsza i najbezpieczniejsza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok rozumiem. Po dokonaniu pomiarów oporności poinformuję o wynikach i będziemy myśleć co dalej.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...

RTK 6 SL jest kompletnie sterowana cyfrowo wiec jakiekolwiek podlacznie podzespolow nie da nic. Musi byc wszystko uruchomione za pomoca Sterownika z wnetrza samochodu i "ZSE" znajdujacej sie w belce.

 

Po napisach widac ze wydanie jest z samochodu Lekarza wypadkowego jednak nie ma odpowiednich wyswietlaczy wiec ktos juz ostro w belce grzebal

 

Prosze o osobisty kontakt wlasciciela belki, bo jeszcze nie ogarnalem czy tu mozna pisac PN.

 

pozdrawiam Dawid

Share this post


Link to post
Share on other sites
RTK 6 SL jest kompletnie sterowana cyfrowo wiec jakiekolwiek podlacznie podzespolow nie da nic. Musi byc wszystko uruchomione za pomoca Sterownika z wnetrza samochodu i "ZSE" znajdujacej sie w belce.

 

Po napisach widac ze wydanie jest z samochodu Lekarza wypadkowego jednak nie ma odpowiednich wyswietlaczy wiec ktos juz ostro w belce grzebal

 

Prosze o osobisty kontakt wlasciciela belki, bo jeszcze nie ogarnalem czy tu mozna pisac PN.

 

pozdrawiam Dawid

Jeśli to prawda, to pomysł konstrukcyjnie byłby skrajnie durny, a dojście do stanu działającego... taniej by wyszło to przerobić na normalnych podzespołach, bo do tego niemieckiego szajsu to nie ma ani grama dokumentacji. Nie wiem czy próbowałeś podłączyć po prostu + i -, pozostawiając pozostałe łącza wolne

Share this post


Link to post
Share on other sites

To jest prawda. Jedynie Belki typu RTK4 i RTK5 sa sterowane analogowo i mozna je podlaczyc pod dowlone wlaczniki. RTK 6 SL jest kompletnie sterowana cyfrowo.

 

Niestety bez odpowiednich kabli z wtyczkami nie da sie tu nic zrobic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Widze ze sciagasz z mojego ulubionego forum Tez sciagnalem to i informacje o podlaczeniu ZSE. Dlatego chcialbym kontakt do wlasciciela zebu mu to udostepnic i ewentualnie przetlumaczyc

 

TommY, masz ode mnie maila.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam, aby wybrnąć z tej całej patowej sytuacji pozbyłem się z wnętrza belki ZSE i podłączyłem wszystkie trzy błyskowniki do plusa i minusa po czym wyprowadziłem przewody z obudowy. ZSE, lekko niekompletna wiązka przewodów i panel z przyciskami od centralki sterowania leży teraz w gratach. Pozdrawiam i dziękuję za pomoc.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 2 years later...

Witam. Mam problem z podłączenie podobnego zestawu. Sterownik z belką podłączony, belka do zasilania też jednak wydaje mi się, że trzeba podłączyć jeszcze zasilanie do sterownika. Podejrzewam że do kostki ST1 jednak nie mam żadnego schematu który pin za co odpowiada. Może ktoś już podłączał i poratuje radą.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To już znalazłem bardziej interesowałby mnie rozpis pinów w gnieździe ST1 lub informacja które odpowiadają za zasilanie. Jeden pin jest zwarty do obudowy więc pewnie odpowiada za masę, a nie chcę + szukać na oślep.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na schemacie masz opisane piny kolumnami i wierszami (A/B i cyfry). Trzeba tylko sobie to rozrysować

Tylko upewnij się jak są oznaczone piny w kostce, z tego co pamiętam, to górny wiersz jest B a dolny A i kolumny chyba też są odwrotnie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now