Wig-wag - jak to jest z polskimi przepisami?


Recommended Posts

wig wag w polsce - jest niedozwolony, kodeks mowi o swiatlach drogowych/mijanych, ciaglych etcc, nie ma miesjca na wigwag w pojazdach uprzywilejowanych - a szkoda!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Proszę o podstawę prawną :) [i]Temat wydzielam, bo nie ma sensu pisać o przepisach i Wig-Wag'ach w dziale "Przywitaj się!" ;)[/i]

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mazimed A jednak karetka bodajże z Wrocławia ma takie. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

[quote="Maciej"]@Mazimed A jednak karetka bodajże z Wrocławia ma takie. ;)[/quote] Stolica też takową posiada.

Share this post


Link to post
Share on other sites

[quote="Maciej"]@Mazimed A jednak karetka bodajże z Wrocławia ma takie. ;)[/quote] Potwierdzam, często ją widzę na gwizdkach ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Która to, kizio? Któraś z tych zakupionych teraz przed Euro czy ta żółta z belkami od FSa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kizio penie ma na myśli tą żółtą :) , on ma w halogenach w "kangurze" zamontowany wig-wag :) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak dla mnie sprawa jest prosta - jeśli coś nie jest zabronione, to jest dozwolone ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bemol Taak, to ta z 2xP5000 :) @fliper_nx To właśnie ta :D Oo, na głównej CS własnie ona jest :D [url]http://www.czerwonesamochody.com/details.php?image_id=30959&sessionid=pjdc4faf2c2aqm37j1e86kej50[/url]

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stwierdzam, że jest to najlepiej oświetlona karetka we Wrocławiu. Zawsze ją widać z daleka, również i doskonale słychać.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wig-wag montuje się zazwyczaj w lampach samochodowych np. pozycyjne + wig-wag. Jest przepis mówiący o tymże niewolno ingerować w budowę takiej lampy ani ja modyfikować, bo może utracić swoje właściwości! Według mnie, jeśli do lamp dodatkowych podepniemy wig-wag to jest to teoretycznie zgodne z prawem, bo nie jest to używaniem uprzywilejowania ani nadużywanie lamp pomarańczowych! ALE jest też przepis regulujący używanie halogenów przeciwmgielnych na obszarze zabudowanym jak i poza nim. Wiec teraz zasadnicze pytanie! Jaką funkcje mają pełnić te lampy? Jako drogowe? Przeciwmgielne? Ten temat nie jest taki prosty! Po weekendzie skonsultuje się z ruchem drogowym komendy wojewódzkiej policji w Radomiu i zapytam o przepisy prawne dotyczące takiego „czegoś”.

Share this post


Link to post
Share on other sites

definicja pojazdu uprzywilejowanego zawarta jest tutaj: Dz.U.1997.98.602 ART.2. pkt 38 , nie ma nic o wig-wag-u, dodatkowo jeszcze ART. 53

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 3 years later...

A i ja wcisnę swoje dwa grosze,i też z ciekawości zapytam. Wig-wag ? ok, fajne itd. Ale dla czego by nie mieć ich w np: kierunkowskazach ? . Jak by nie patrzeć jest to kolor pomarańczowy. Czy są dozwolone? czy zabronione nie mam pojęcia. Jednak wiem że dziś byłem na przeglądzie ,a diagnosta stwierdził że to fajne. Postawił pieczątkę i narx. A myślę że jeżeli było by zabronione czy nie zgodne, to raczej nie postawił by pieczątki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To już raczej hide'a'waye raczej.

 

Bo Wig-Wagi montuje się na długich/przeciwmgłowych, których "normalnie" się nie używa, a jak już to w trybie ciągłym (moduły wig-wag zazwyczaj mają bypass który wyłącza "miganie" po załączeniu świateł na stałe).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm. A jak fachowo będzie nazywał sie wig-wag w postojowych lampach ?. One są używane,lub lampy stop? Moim zdaniem nie ma przeszkody na to by układ wig-wag był założony w dowolnych lampach. No chyba że jest to precyzowane w prawie z za oceanu. Puki co w Polsce nie jest w żaden sposób opisane, czy przypisane. Nawiązując jeszcze do wcześniejszych postów. Ja myślę że założenie wig-wag,nie jest ingerencją w budowę ,czy konstrukcję lampy. Dla tego że układ ten jest włączany do żarówki, czyli elementu dającego światło, a lampa ? jest tylko oprawą dla źródła .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czyli masz wpięte w instalację kierunkowskazów przemiennik? Trochę to niebezpieczne... W USA nigdzie nie spotkałem czegoś takiego... Dla przykładu, najpopularniejszy w USA radiowóz, Ford Crown Victoria. Ma Wig-wagi na światłach długich, z przodu hide'a'waye w kierunkowskazach/lampach pozycyjnych, z tyłu ma w lampach hide'a'waye (ma miejsca na 4 żarówki w jednej lampie, dwie to światła tail/turn/stop, dwie albo puste albo hide'a'waye).

 

Inne z którymi się spotkasz, z przodu podobnie, z tyłu w światła stopu (poza trzecim!) wpięty flasher, po naciśnięciu hamulca światła świecą "ciągle".

 

Hide'a'way to DODATKOWA lampa montowana w kloszu istniejącej, Wig-Wag to po prostu migająca fabryczna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co w tym niebezpiecznego ? W zasadzie nie ma nic. układ przerywacza jest włączony do żarówek kierunków .A w sumie to o ile się nie mylę to znaczna spora część dzisiejszych aut czy motocykli, czy też skuterów, mają dodatkową kostkę do włączenia w elektrykę. W zależności od modeli,rodzaju pojazdu ,może być to dodatkowa kostka ,lub kostka przyłączenia alarmu (jeżeli go nie ma) . Dokładamy bezpieczniki w odpowiednie miejsca i po bólu .Nic nie dzieje jest złego z elektryką. Przemiennik? nie. przerywacz. Albo fabryczny układ, lub z schematu znalezione w sieci. Z tym że z sieci są najczęście proste układy na przemienne. Natomiast można kupić (gotowca) który ma nieco więcej możliwości. I o ile dobrze zrozumiałem temat z (dodatkowymi lampami) to wydaje mi się że chodzi ci o to,iż w lampie fabrycznej jest miejsce na coś dodatkowego. Przykładowo . Obok żarówki (jej gniazda) znajduję się miejsce do włożenia małej oprawki z żarówką,lub żarnikiem palnika. I tylko w zależności od modelu lampy, pojazdu, zależy to czy to miejsce trzeba przewiercić, czy jest tylko zaślepka ,którą wystarczy zdjąć.

 

hide a way lamp to raczej nie jest lampa w lampie. To jest żarówka led ,lub palnik stroboskopowy z odpowiednim gniazdem, włożony w miejsce jakie opisałem wyżej . Tak to wygląda z wyników wyszukiwarki.

 

http://www.pro-lightbar.com/wp-content/uploads/2014/09/information-1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

To że w trakcie jazdy nie wiadomo czy skręcasz czy co robisz.

Tak, do alarmu. Alarmu który używany jest podczas postoju.

 

Żeby się nie kłócić - osobiście tego nie pochwalam, przepisy również wyraźnie określają do czego służą kierunkowskazy, ile ma ich być i z jaką częstotliwością mają błyskać, ale co robisz to Twoje.

 

Wiem czym są hide'a'waye. To jest "lampa", "źródło światła" w lampie. Dodatkowe źródło światła montowane w istniejącym kloszu przeznaczonym do czegoś innego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ja tym bardziej nie jestem nastawiony na kłócenie się, bardziej na zdobycie informacji. Ale to jest też własnie to, że nie jest to lampa w lampie. i to jest ważne. A kolejna sprawa . Zgadza sie. Kierunkowskazy służą do tego o czym mówi przepis. Ale czy przypadkiem ,pojazdy w trakcie jazdy uprzywilejowanej, nie są zwolnione z stosowania sygnalizacji wykonania manewru ? .

 

A tak żartem (...) To jest "lampa", "źródło światła" w lampie. Dodatkowe źródło światła montowane w istniejącym kloszu przeznaczonym do czegoś innego.

 

(no to jest lampa czy źródło światła w lampie ? ):)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingerencja w fabryczne lampy pojazdu silnikowego jest zabroniona. Czyli modyfikacje wig-wag czy wstawianie palników stroboskopowych jak to kiedyś zrobiła policja jest zwyczajnie niezgodna z przepisami. Wszystkie lampy jakie instalujesz muszą mieć jakieś przeznaczenie a co za tym idzie homologacje. Lampy ostrzegawcze R65 itd R45 i inne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak ,Krzysztofie , masz racje. Ale jak to sie ma do lamp fabrycznych, które są w pojeździe, i mają miejsca ,te właśnie dodatkowe . Z tego co ja widziałem w kilku pojazdach ,to w lampie zdarzają się miejsca dodatkowe. Najczęściej otwory o średnicy około 15 mm. Czyli gumowa oprawka małej 5 watowej żarówki .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Palnik stroboskopowy bądź moduł LED.

Palnik to źródło światła, ale moduł... Tu można by się spierać...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Modułem led można by (na upartego) nazwać żarówkę led, dla tego ze jej konstrukcja składa się z kilku diod led,tworząc moduł . Ale to jak spieranie się o wyższości jajka nad kurą.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale te moduły LED mają (zależy od konstrukcji) w obudowie sterownik z kilkoma patternami oraz opcją synchronizacji...

 

Ale jak powiedziałeś, nie ma co się spierać.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przykład:

Producent robi TOYOTE Avensis z takim miejscem na dodatkowa lampę. Robi odpowiednie certyfikaty na Europę. W lampie jest miejsce ale nie możesz go wykorzystać bo homologacja nie przewiduje czy Ty zainstalujesz tam stroboskop 100W, led 3W czy xenon. Ten sam pojazd sprzedawany jest w Tajlandii gdzie przepisy nie zabraniają ingerencji w lampy pojazdu i Tajowie mogą sobie wsadzić w to miejsce co chcą.

W Polsce jest kategoryczny zakaz używania tego typu lamp. W świetle przepisów tego typu lampy nie znaczą NIC.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now