Oświetlenie i jednoślady


kamilk

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Temat jaki zakładam dotyczy nieco innego rodzaju oświetlenia, jak i również innego rodzaju pojazdów. Kieruję go do wszystkich ,ale w głównym założeniu do przedstawicieli prawa w służbie . Czyli WRD waszych rejonów. Ale też w związku z tym że policjant , to też człowiek , to po za wypowiedzią na podstawie wiedzy, i paragrafów, to poprosił bym o odpowiedź CZŁOWIEKA .Dla tego że prawo jest prawem, a człowiek to człowiek. Wiem że człowiek winien jest przestrzegać prawa, ale czasami też przychodzi logika, gdzie często mija się z literą prawa, lecz poprawia bezpieczeństwo pod warunkiem że będzie używane odpowiednio,a nie z głupotą.

 

Cały temat dotyczy pojazdów jakimi są jednoślady, zaczynając na świeczko-brzęku, (skuter-motorower) ,kończywszy na motocyklu.

Chłopska definicja terminu "świeczko-brzęk" pojazd nie przekraczający pojemności 50cc,jeżdżący i świecący. W trakcie jazdy świeci i brzęczy.

 

ad1. Zarówno są motocykle, jak i motorowery posiadające jedną ,lecz podwójną lampę przednią,w której montowane są dwie żarówki, dwu włóknowe, o odpowiedniej mocy,w zależności o pojazdu. O ile wiem to tylko w jednośladach dopuszczone są lampy symetryczne,gdzie w samochodzie są wymagane asymetryczne.

-tu mam pytanie .

Czy wymagana jest jazda z świecącymi obiema żarówkami w lampie,czy można jeździć z jedną. Obie strony świecą jednakowo, na jednakową odległość . Zarówno gdy włączone są światła mijania, jak i drogowe. Gdzie wymagane jest by pojazd posiadał jedną lampę przednią .

 

Słyszałem i raczej nie jest to zmyślona historia.

Czy w przypadku kontroli drogowej ,policjant może NAKAZAĆ na drodze zmieniać żarówkę w jednej lampie,jeżeli tak owa przepaliła się, i jej brak nie ma wpływu na jazdę i bezpieczeństwo ,dla tego że jest druga, która świeci tak samo.

 

ad2. Inne dodatkowe oświetlenie

Na polskim rynku jednośladów co raz częściej pojawiają się tak samo motocykle, jak i motorowery z dodatkowym oświetleniem jaki jest lampa przeciwmgielna montowana w zależności od modelu.

-i tu mam pytanie.

Czy , i jaki przepis mówi o tym że ZABRONIONE jest zamontowanie i używanie w warunkach dla niej przeznaczonych , lampy przeciwmgielnej,czy dalekosiężnej w pojeździe jakim jest motor, lub motorower.

Czy w przypadku kontroli przez policjanta można dostać nie miłosny list z rachunkiem do opłacenia. Czy po prostu po odpowiednim tłumaczeniu sz.p policjant po prostu odpuści .

Szanowne forum może uznać temat za idiotyczny i nie potrzebny.Gimbusem nie jestem i do pracy latam właśnie motorowerem, dla czego ? bo lubię. proste.

 

A pytania wzięły się z mojej ostatnie w porannej podróży powrotnej z pracy do domu. Pojawił się nie wielki kłopot oczywiście naturalny, jakim jest mgła. Gdzie na terenie po za miastem, tereny leśne, pola itd, na odcinku około 10km drogi ,mgła była na tyle intensywna że ograniczała widoczność od tzw słupka do słupka. Prędkość z jaką jechałem nie przekraczała 15km/h,i to na miarę możliwości zaraz przy środkowej linij drogi. Jak wiadomo w takich warunkach nie pomagają światła drogowe,mijania ledwo doświetlały pasy na drodze,bo robiła się biała ściana . Ogólnie ujmując przegwizdana jazda, ale cóż, jako dojechać trzeba.

 

Zdjęcie jakie dodałem przedstawia właśnie lampę o której mowa,chociaż nieco inny model motoroweru. Być może po pobraniu, i przybliżeniu będzie widoczne to, że jest to podwójna lampa, z dwiema żarówkami. Zdjęcie pochodzi z internetu, i jest też tam widoczne inne oświetlenie ,na wysokości lusterek. Tym proszę się nie sugerować.

 

Nie będę pisał tu definicji rodzaju świateł, jak i czym jest motorower. Dla tego że dla policjanta jest to oczywista wiedza z jego szkoleń.

Ach przypomniałem sobie. Miło by było jak by wystartował dział oświetlenia ostrzegawczego, i nie tylko , dla jednośladów. Cholernie podobają mi się lokalne jedno ślady, ,ale po za miastem w moim rejonie rzadko je widać.

 

p.s Miło by było poznać opinie przedstawiciela policji, a wiem że też i tu znajdzie się nie jeden.

109519799_sowaszybaihalogenyprzd.thumb.jpg.24d579017446d0a5590f8bfbad0ac2e6.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam aktualnie przerwę w pracy i nie mogę zbytnio się rozpisać, ale czytając na szybko lekturę PoRD (Prawo o Ruchu Drogowym, a dokładnie Dz.U. 2012 poz. 1137 - Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 sierpnia 2012 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Prawo o ruchu drogowym) to wg art. 2, ust. 46:

 

Art. 2 Użyte w ustawie określenia oznaczają:

46) motorower – pojazd dwu- lub trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h;

 

Czyli dla przypomnienia co to są pojazdy silnikowe i samochodowe, art. 2, ust. 32 i ust. 33

Art. 2 Użyte w ustawie określenia oznaczają:

32) pojazd silnikowy – pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru i pojazdu szynowego;

33) pojazd samochodowy – pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego;

 

Czyli ustaliliśmy, że motorower (skuter) nie jest pojazdem ani silnikowym, ani samochodowym. Ponieważ pojazdem samochodowym jest pojazd silnikowy, a motorower takim niestety nie jest wg tzw. Kodeksu Drogowego.

 

Spoglądając dalej na warunki techniczne pojazdów w dziale V "Warunki techniczne roweru, motoroweru, wózka inwalidzkiego i pojazdu zaprzęgowego" (Dz.U. 2015 poz. 305 - Obwieszczenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 stycznia 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia można wyczytać w § 53, art. 2-4:

§ 53 2. Motorower powinien być wyposażony w następujące światła:

1) jedno światło mijania barwy białej lub żółtej selektywnej, umieszczone z przodu w pionowej płaszczyźnie symetrii

pojazdu, nie niżej niż 500 mm oraz nie wyżej niż 1200 mm od powierzchni jezdni, oświetlające drogę na odległość co

najmniej 30 m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza oraz spełniające wymagania określone w § 13

ust. 1 pkt 4;

2) jedno tylne światło pozycyjne barwy czerwonej, umieszczone z tyłu w pionowej płaszczyźnie symetrii pojazdu, nie

niżej niż 250 mm oraz nie wyżej niż 1200 mm od powierzchni jezdni; jeżeli szerokość pojazdu przekracza 80 cm,

powinny być dwa światła umieszczone symetrycznie względem pionowej płaszczyzny symetrii pojazdu;

3) tylne światło (światła) odblaskowe, o kształcie innym niż trójkąt, odpowiadające wymaganiom określonym w pkt 2;

4) boczne światło odblaskowe, o kształcie innym niż trójkąt, barwy żółtej samochodowej, w liczbie jedno lub dwa z każdej

strony pojazdu, umieszczone nie niżej niż 300 mm oraz nie wyżej niż 900 mm od powierzchni jezdni.

 

3. Motorower ponadto może być wyposażony w:

1) jedno światło drogowe barwy białej lub żółtej selektywnej, umieszczone z przodu, w pionowej płaszczyźnie symetrii

pojazdu;

2) jedno światło pozycyjne przednie, barwy białej lub żółtej selektywnej, umieszczone w pionowej płaszczyźnie symetrii

pojazdu, umieszczone z przodu nie niżej niż 350 mm i nie wyżej niż 1200 mm od powierzchni jezdni;

3) dwa przednie i dwa tylne światła kierunkowskazu, barwy żółtej samochodowej; odległość między światłami nie może

być mniejsza niż 240 mm dla świateł przednich i 180 mm dla świateł tylnych, przy czym powinna być zachowana

minimalna odległość 100 mm od światła mijania; w przypadku motoroweru, w którym konstrukcja uniemożliwia

uzyskanie tych odległości, dopuszcza się dla świateł przednich odległość między światłami nie mniejszą niż 150 mm,

a odległość między tylnymi światłami nie mniejszą niż 100 mm;

4) jedno światło hamowania „stop” barwy czerwonej, umieszczone z tyłu pojazdu nie niżej niż 250 mm i nie wyżej niż

1500 mm od powierzchni jezdni.

 

4. Motorower powinien być ponadto wyposażony w:

1) numer rozpoznawczy lub numer identyfikacyjny pojazdu (VIN), umieszczony w sposób trwały na ramie lub innym

podobnym podstawowym elemencie konstrukcyjnym oraz tabliczkę znamionową;

2) dwa niezależne, skutecznie działające hamulce; wskaźnik skuteczności hamowania, o którym mowa w § 16 ust. 1, nie

może być mniejszy niż 38%;

3) dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku;

4) tłumik wydechu;

5) lusterko wsteczne umieszczone po lewej stronie pojazdu;

6) podpórkę (podpórki), zgodnie z przepisem § 11 ust. 1 pkt 20;

7) uchwyt (uchwyty) dla pasażera, zgodnie z przepisem § 11 ust. 1 pkt 21;

7a) podnóżki lub inny sposób oparcia dla nóg dla kierującego i pasażera;

 

Wychodzi po prostu na to, że zainstalowałeś światło przeciwmgłowe tylne w motorowerze bezprawnie, diagnosta na stacji diagnostycznej ma prawo odmówić podbicia dowodu rejestracyjnego motoroweru (skutera), policja także ma haczyk, jednakże może Ciebie chronić w przypadku odpowiedzialności karnej art. 26 Kodeksu Karnego

 

Art. 26. § 1. Nie popełnia przestępstwa, kto działa w celu uchylenia bezpośredniego niebezpieczeństwa grożącego jakiemukolwiek dobru chronionemu prawem, jeżeli niebezpieczeństwa nie można inaczej uniknąć, a dobro poświęcone przedstawia wartość niższą od dobra ratowanego.

§ 2. Nie popełnia przestępstwa także ten, kto, ratując dobro chronione prawem w warunkach określonych w § 1, poświęca dobro, które nie przedstawia wartości oczywiście wyższej od dobra ratowanego.

§ 3. W razie przekroczenia granic stanu wyższej konieczności, sąd może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary, a nawet odstąpić od jej wymierzenia.

§ 4. Przepisu § 2 nie stosuje się, jeżeli sprawca poświęca dobro, które ma szczególny obowiązek chronić nawet z narażeniem się na niebezpieczeństwo osobiste.

§ 5. Przepisy § 1–3 stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy z ciążących na sprawcy obowiązków tylko jeden może być spełniony.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje za odpowiedź, z tym że tego się właśnie obawiałem. Przytoczenia ustawy itd. Ale Jeżeli nie jest pojazdem silnikowym jak rozumiem, to czym jest ?

 

(...)Wychodzi po prostu na to, że zainstalowałeś światło przeciwmgłowe tylne w motorowerze bezprawnie, diagnosta na stacji diagnostycznej ma prawo odmówić podbicia dowodu rejestracyjnego motoroweru (skutera), policja także ma haczyk, jednakże może Ciebie chronić w przypadku odpowiedzialności karnej art. 26 kk.

 

Jeszcze niczego nie zainstalowałem,wiec wykroczenia nie ma.

Lecz z tego co wynika z ustawy itd, nie mogę poprawić sobie widoczności.Czy też jej ułatwić. No cóż,trudno. A z kolei jeździć na tzw"pałe" też nie ma sensu, dla tego że może jeden policjant odpuści, bo zrozumie, a drugi w swej nadgorliwości będzie starał się premie.Tyle wynika z tego co przeczytałem.

A podjadę jutro na stacje diagnostyczną, z ciekawości.A co mi tam zobaczę co mi powie diagnosta.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
a drugi w swej nadgorliwości będzie starał się premie.

 

Premie? To słowo w Policji wyszło z użycia z końcem lat 90 tych

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Po wizycie u diagnosty,zajrzeniu w jego nieco grubą jak encyklopedia książkę, wynika tyle ,że żaden jednoślad nie może być wyposażony w światła przeciwmgielne . Ani z przodu, ani z tyłu. Lecz nie jest to jednoznacznie zabronione jakimś przepisem. Po prostu nie ma zapisu, który by zabraniał. Natomiast, jeżeli takowy jednoślad będzie ciągną małą przyczepkę, to ona już musi mieć z tyłu przeciwmgielne . Polskie przepisy są mocno idiotyczne. Nie tylko w zapisie, ale i interpretacji . Z drugiej strony patrząc, można założyć, ale używać już nie. Przy najbliższej okazji pogawędki z dzielnicowym, zapytam co on o tym myśli. No cóż, skoro nie ma odważnego przedstawiciela służby na tym forum, to jakoś inaczej trzeba zdobyć wiedzę.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się