michalsc

Moderators
  • Content Count

    135
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

michalsc last won the day on February 22

michalsc had the most liked content!

Community Reputation

2 Neutral

About michalsc

Personal Information

  • Kraj pochodzenia
    Polska

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Witam, Trzeba zwrócić uwagę na to, że zmiany w produktach nie są wprowadzane jako sztuka dla sztuki. Powoli zaczyna objawiać się tendencja do oceniania różnych produktów na podstawie swojego "widzimisie", co nie jest dobre. Na przykład - mix w generatorze jest fajny, bo się fajnie zmieniają melodyjki. A co to ma wspólnego z bezpieczeństwem? Nic. Zwróćmy również uwagę na to, że obracamy się w tematyce typowo profesjonalnej, która ma znaczący wpływ na bezpieczeństwo użytkowników drogi. Nie jest to koło gospodyń wiejskich czy inne kółko z haftowania, żeby wysnuwać opinie nie mające pokrycia w rzeczywistości. Forum jest miejscem nie tylko dla pasjonatów, ale również dla "przeciętnych Kowalskich", którzy kształtują sobie często opinię na podstawie tego, co piszą inni użytkownicy, gdyż nie ma za wiele tego typu portali "branżowych". Szkoda by było, gdyby było to źródło złych informacji. Stwierdzenie, że certyfikacja, homologacje itp nie mają przełożenia na bezpieczeństwo świadczy o całkowitym braku zrozumienia tematu. Warto się zapoznać, jakie wymogi są stawiane różnym urządzeniom i do czego prowadzi brak takich wymogów. Pojazdy w Polsce są z reguły dobrze oświetlone, natomiast nagłośnienie kuleje na całej linii (poza policją - w nowych przetargach). Dlaczego? Otóż dlatego, że regulacje dotyczące oświetlenia są dość rygorystyczne, natomiast co do nagłośnienia - jest ich brak. A może by tak zrezygnować z regulaminu R10 i smażyć wszystkie urządzenia pokładowe zakłóceniami? Ale takimi, żeby mieszkańcy 500m dalej słyszeli je w swoich radiach (nie jest to bzdura wyssana z palca a realne zagrożenie od urządzeń niecertyfikowanych). Rzucanie zarzutów, że producenci "nie trzymają fasonu i nie produkują już dobrych widocznych z daleka lamp" jest co najmniej nie na miejscu (nie piszę tego jako producent a jako "pasjonat"). "Duch czasu i postęp nie zawsze przynosi oczekiwane efekty" - jakie efekty? Chodzi o to, żeby dalej stosować nieoptymalne rozwiązania, bo tak się komuś podoba? Warto rozważyć zezłomowanie samochodu i przejście na furmankę, w końcu postęp też nie przyniósł oczekiwanych efektów... Co do wytwarzania ciepła w lampach wyładowczych - polecam sprawdzić, a można się zdziwić. Klosze w LED-ach się nie topią, a w wyładowczych owszem. Odnośnie tego, że urządzenia są unowocześniane - warto sobie zdawać sprawę, jak kosztowne jest wykonanie urządzenia na zwykłych podzespołach, a jak tanie (i niezawodne) może być urządzenie mikroprocesorowe. Pozdrawiam
  2. Witam, może dlatego, że: - palniki stroboskopowe mają stosunkowo niską żywotność, trzeba je wymieniać bo tracą po czasie pierwotne parametry, - w układach występują znaczne tętnienia prądu co wzmaga problemy z kompatybilnością elektromagnetyczną, - w układzie występuje wysokie napięcie co dodatkowo zwiększa awaryjność układu, - układy są podatne na wilgoć, ze względu na powyższą uwagę, - układy stroboskopowe są duże, co ogranicza miniaturyzację - czyli np, żeby zamontować lampę w grillu samochodu trzeba przykręcić coś kształtu i wielkości cegły, - palniki się znacznie nagrzewają, wymagając odpowiedniego chłodzenia (wymuszają rozmiar soczewki Fresnela), - klosze i soczewki Fresnela pracując w takiej atmosferze zaczynają matowieć i żółknąć, wymagają wymian, - wymagana jest duża optyka, - moduł stroboskopowy jest znacznie bardziej kosztowny w wyprodukowaniu niż moduł LED, - mają znacznie niższą sprawność od źródeł światła LED, co przekłada się na większe pobory prądu i tętnienia w instalacji samochodu, - moduły stroboskopowe generują dodatkowe koszta w czasie eksploatacji (patrz wyżej), - moduły stroboskopowe są znacznie bardziej podatne na uszkodzenia mechaniczne czy wibracje niż moduły LED, - moduły stroboskopowe utrudniają pracę służbom na miejscu (np szukanie sprzętu na dachu podczas pracy modułów stroboskopowych w nocy jest prawdziwą katorgą), - moduły stroboskopowe mogą powodować tzw. zjawisko olśnienia, czyli obniżają bezpieczeństwo dla użytkowników drogi. Przed stwierdzeniem czegoś jakby to była prawda objawiona warto się zapoznać z rzeczywistością a nie tylko rzucać określenia: "bo mi się nie podoba, bo kiedyś to było..." itp. Wprowadzanie nowych rozwiązań nie jest kwestią fasonu ani zachcianek, tylko podyktowane jest parametrami technicznymi i bezpieczeństwem. Pozdrawiam
  3. Witam, ten typ niestety tak ma. Za mało danych żeby coś stwierdzić. W zasadzie mogło paść wszystko a naprawa do przyjemnych nie będzie raczej należała, ani prawdopodobnie opłacalnych. Pozdrawiam.
  4. Witam, wymień rezystor R12 na większy. 100k powinno dać szybkość zbliżoną do najstarszej wersji. Pozdrawiam
  5. Ogólnie to ESG można traktować jako wersję przejściową generatora, gdyż trwają pracę nad dalszym rozwojem. Temat uchwytów przewija się od dawna, ale też nie ma już sensu brnąć w nowe uchwyty gdy projektowane jest całkowicie nowe rozwiązanie. Jeśli chodzi o cenę - wynika ona z kilku czynników (chociażby to, że wypychany z magazynu jest ges, albo to, że wszystko co zostało wyprodukowane leci na przetargi). Pozdrawiam
  6. Witam, Z partii 1000szt generatorów, które poszły na pierwsze tury radiowozów do tej pory (czyli ponad rok) wróciły 3 na serwis, co daje współczynnik awaryjności na poziomie 0,3% (czyli raczej dobry), z czego 2 uszkodzenia wynikały z błędu montażowego. Co do uchwytu - projekt miał na celu jak najszybsze wyparcie gesa i stąd wynika pozostawienie obudowy i uchwytu pilota. W radiowozach typu VW T6 były zmodyfikowane uchwyty - miały dodaną podpórkę, przez co pilot nie wypadał z uchwytu (wspomniany efekt dźwigni), ale nie jest to koniec zmian w kwestii generatorów produkowanych w naszym kraju. PS. a co do federala... te urządzenia, które są produkowane w USA faktycznie trzymają poziom jakościowy, natomiast te pochodzące z Hiszpanii to już zupełnie inna bajka. Pozdrawiam!
  7. Witam, Daj zdjęcie płyty głównej to zaznaczę, który trzeba wymienić. Pozdrawiam
  8. Witam, Poliwęglan z którego wykonuje się kształtki właśnie reaguje z nitrem czy innymi podobnymi, stąd nie polecam go stosować jeśli nie chcemy ich uszkodzić. Pozdrawiam
  9. Witam, pamiętaj, że w zależności od rodzaju przetwornicy były różne błyskowniki stosowane (różne płytki pod palnikiem). Co do soczewek i innych elementów - pozostaje albo szukać po ogłoszeniach, albo pytać w sklepie Elektry. Nazw wtyczek nie pamiętam, ale wiem, że można je znaleźć w katalogu złącz sygnałowych na TME. Jeśli chodzi o czyszczenie kształtek - robiłem ostatnio renowację kilku belek. Nie warto ich czyścić toluenem, acetonem czy nitro, bo może uszkodzić powierzchnię - raczej benzyna ekstrakcyjna. Do ogólnego mycia zastosowałem płyn "Meglio" i co ciekawe, białe kształtki, które były dość mocno zżółknięte stały się znacznie bielsze. Pozdrawiam
  10. Jakbyście chcieli lampę całą w ledach, to można dać 16xMD3 i będzie wyglądać mniej więcej jak tutaj: - widać ją od 0:58 - czwarta od gory. Pozdrawiam
  11. Witam, Z rozsądnych lamp na tył dałbym LBL20k1 lub LBL2000. Nie kosztują bardzo dużo a robią robotę. Co do belki: zależy, czy chcecie mieć napis w belce czy nie. Jeśli tak, to w zupełności 12xMD3 wystarczy. W sumie 12 modułów i tak będzie nieźle dawało. W połączeniu z pozostałymi elementami da to całkiem dobrze oświetlony pojazd. Pozdrawiam
  12. Witam, Konfiguracja ogólnie w porządku, ja jedynie przemyślałbym zmianę tylnej lampy pojedynczej na inną (bo wspomniana nie jest zbyt wysokich lotów). Co do belki - wersja z 12 modułami led jest wersją podstawową, jak macie trochę więcej kasy, to można przemyśleć zwiększenie ilości modułów. Reflektory w belce - moim zdaniem rzecz zbędna (osobiście pracując w straży nigdy nie zdarzyło mi się wykorzystać tego rozwiązania, policja częściej to wykorzystuje). Z innych ciekawych dodatków - warto przemyśleć też zainstalowanie z tyłu tzw. fali świetlnej - z doświadczenia wiem, że naprawdę się przydaje, zwłaszcza przy wypadkach drogowych. Pozdrawiam
  13. Witam, Ważniejszą sprawą od ilości głośników jest sposób ich montażu. AS124 to dobry głośnik, także jeden w zupełności wystarczy. W specyfikacji warto ująć, że głośnik ma znajdować się w przedniej części pojazdu i ma być umieszczony w taki sposób, że nie ograniczy to emitowanego dźwięku. Oto przykładowy opis z przetargi policyjnego: "1.5.8.12 Głośnik urządzenia, o którym mowa w pkt 1.5.8.9 musi być zamontowany w przedniej części pojazdu, w atrapie chłodnicy lub w przednim zderzaku. Sposób i miejsce montażu głośnika nie może ograniczać poziomu emitowanego dźwięku. Miejsce ingerencji w nadwozie pojazdu bazowego związane z montażem głośnika musi być od zewnętrznej strony osłonięte elementem maskującym (obudowa)." Jeśli obawiacie się, że producent może go zainstalować inaczej, możecie również wykorzystać zapis z przetargu policji: "Po zamontowaniu w pojeździe urządzenie emitujące ostrzegawcze sygnały uprzywilejowania pojazdu w ruchu drogowym i rozgłaszające komunikaty musi: a) wytwarzać dźwięki, których ekwiwalentny poziom ciśnienia akustycznego wg krzywej korekcyjnej A mierzony całkującym miernikiem poziomu dźwięku umieszczonym w odległości 7 m od przedniego zderzaka pojazdu musi zawierać się w granicach 112 dB(A) ÷ 118 dB(A), dla każdego rodzaju dźwięku. Warunki badań wg PN-92/S-76004 lub regulaminu 28 EKG ONZ. Wymóg musi być potwierdzony badaniem wykonanym przez właściwą akredytowaną jednostkę badawczą. Dokument potwierdzający spełnienie wymogu musi być przedstawiony przez Wykonawcę w fazie odbioru pojazdów," Co do wyboru generatora - co kto lubi, ja bym jednak szedł w urządzenia, które pozwalają w pełni na sterowanie z poziomu klaksonu i dodatkowego szybkiego uruchamiania (analogicznie jak policja teraz robi), bo z doświadczenia wiem, że kręcenie gałką w czasie jazdy nie jest najszczęśliwszym rozwiązaniem (oczywiście dla tych co wiedzą o co chodzi). Pozdrawiam
  14. Witam, Profile są różne, w każdej belce Elektry zastosowane są inne. Pozdrawiam
  15. Witam, Lampa w tej formie nie jest dostępna (z normalnymi kloszami). Jedyne co to wspomniane wyżej lampy reklamowe z białymi kloszami i podświetleniem - z reguły krótkie. Pozdrawiam