Historia ELEKTRY


Rekomendowane odpowiedzi

Warszawska firma Elektra. Pierwsza firma z oświetleniem i nagłośnieniem ostrzegawczym w Polsce. Funkcjonuje od 1957 roku i znają ją 3 pokolenia. Od początku firmy logo pozostało niezmienione. Niby znamy je i pamiętamy, ale jest nim wpisany symbol pioruna w dużą literę omega alfabetu greckiego. Od początku działalności firmy mogliśmy odwiedzić 3 odsłony firmowej strony internetowej. Firma posiadała małą gamę swoich produktów w porównaniu do konkurencyjnych firm takich jak Federal Signal, Hella czy Whelen. Pierwszy sklep firmy Elektra mieścił się przy ulicy Generała Andersa 13 i był czynny od poniedziałku do piątku od 9 do 17.Aktualnie siedziba firmy jak i sklep firmowy mieści się w Warszawie przy ulicy Przasnyskiej 6A.

stronaelektry.jpg

 

LB-1

Pierwszym produktem tej firmy była lampa LB-1. Niestety nie dysponujemy eksponatem ani zdjęciem lampy. Była to lampa kierunkowa z żarówką halogenową. Więcej informacji brak.

 

LB-2

Początek lat 60. Lampa ostrzegawcza obrotowa napędzana silnikiem elektrycznym z okrągłym odbłyśnikiem. Lampa posiada charakterystyczną zaokrągloną podstawę, chromowany pierścień, który mocował klosz lampy do podstawy.

LB-2.jpg

LB-3

Kolejna lampa obrotowa. Podstawa zmieniona. Bardziej praktyczna i łatwiejsza w montażu lampa, LB-3 była bardzo popularna. Do dnia dzisiejszego można je spotkać pracujące na pojazdach pożarniczych oraz odnowionych zabytkach takich jak sanitarki czy pojazdy milicji. Lampa występowała w 3 kolorach, niebieskim, pomarańczowym i czerwonym i zasilaniem 12V.

LB-3.jpg

LB-3-2.jpg

LB-4

Pierwsza lampa z napisem. Potocznie nazywana „galeryjka”. Było to połączenie podstawy z napisem wraz z lampą LB-3 bez podstawy. Za podstawę służyła „galeryjka”, w której był umieszczony silnik mechanizmu obrotowego oraz od 2-5 żarówek podświetlający napis galeryjki.

LB-4.jpg

LB-5

Prototyp lampy LBS. Różnice pomiędzy lampami to jedynie podstawa, która w LB zwężała się ku dołowi a w LBS nie. Pierwsza lampa z kloszem przykręcanym do podstawy.

LB-5.jpg

LBS-5

Pod koniec roku 1977 pojawił się nowy model lampy. Był to przełom w produktach firmy ELEKTRA. Lampy do dziś dzień możemy zobaczyć na pojazdach. Możemy kupić lampy używany jak i nowe. Pierwsza lampa wyprodukowana w bardzo dużej ilości. Lampa ta zakończyła erę lamp LB i wprowadziła producenta w nowe rozwiązania.

LBS-5.jpg

LBS-6

Lampa bardzo podobna do LB-4. Podstawa „galeryjka” ta sama, lecz lampa umieszczona na niej została zmieniona na mechanizm i klosz z lampy LBS-5.

LBO-10

Nowy wygląd i nowe rozwiązania techniczne. Duży silnik elektryczny zastosowany małym silniczkiem 9V lub 12V. Podstawa lampy wykonywana ręcznie przez cały okres produkcji. Klosz ten sam, co w lampie LBS-5.

LBO10schemat.jpg

LBO10.jpg

LBX-1

Pierwsza lampa błyskowa (stroboskopowa) z palnikiem wyładowczym. Jeśli chodzi o wygląd to przypominała ona poprzednika LBO-10 i kolejne lampy s serii LBX. Jedyną różnicą wizualną to soczewka Fresnela.

LBX-1Artur Marszal.jpg

LBX-11/14

Kolejna lampa ostrzegawcza stroboskopowa. Bardzo podobna do poprzednika LBX-1. Zmieniona i ulepszona elektronika oraz wprowadzony nowy wzór soczewki fresnela. Mocowanie lampy jednopunktowe. Lampa w ofercie zastąpiona lampą LBX2000, która obecna jest do dziś.

LBX11schemat.jpg

LBX11.jpg

LBX-11Filip Frasz.jpg

LBO-10T

Lampa ostrzegawcza obrotowa. Bardzo popularna na radiowozach policyjnych VW, T4. Lampa ta została zamieniona przez nowy model. Nazwa została niezmieniona. Występowała w 3 konfiguracjach kolorystycznych i zasilaniu 12 i 24V. Rodzaj mechanizmu i lustra był wymieniany raz w starej wersji. Była to pierwsza lampa pojedyncza, której podstawa wykonana była z plastiku ( wtryskarka wysokociśnieniowa).

LBO10Tschemat.jpg

LBO10T.jpg

LBX-11T/14T

Lampa ostrzegawcza stroboskopowa wykonana na bazie lampy LBO model T. Posiada układ elektroniczny stroboskopowy i soczewkę fresnela. Ma charakterystyczny wysoki klosz. Aktualnie nieprodukowana w tym wyglądzie.

 LBX10T.jpg

 

Serdeczne podziękowania dla Pana Andrzeja Wołczyk za udostępnienie materiałów zdjęciowych ze swojej strony www.milicja.net

 

 

 

historiaelektry.jpg

LB-3-2.jpg

LBX10Tschemat.jpg


View full artykul

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 1 month later...

Historia ELEKTRY           historiaelektry.jpg

Warszawska firma Elektra. Pierwsza firma z oświetleniem i nagłośnieniem ostrzegawczym w Polsce. Funkcjonuje od 1957 roku i znają ją 3 pokolenia. Od początku firmy logo pozostało niezmienione. Niby znamy je i pamiętamy, ale jest nim wpisany symbol pioruna w dużą literę omega alfabetu greckiego. Od początku działalności firmy mogliśmy odwiedzić 3 odsłony firmowej strony internetowej. Firma posiadała małą gamę swoich produktów w porównaniu do konkurencyjnych firm takich jak Federal Signal, Hella czy Whelen. Pierwszy sklep firmy Elektra mieścił się przy ulicy Generała Andersa 13 i był czynny od poniedziałku do piątku od 9 do 17.Aktualnie siedziba firmy jak i sklep firmowy mieści się w Warszawie przy ulicy Przasnyskiej 6A.

stronaelektry.jpg

 

LB-1

Pierwszym produktem tej firmy była lampa LB-1. Niestety nie dysponujemy eksponatem ani zdjęciem lampy. Była to lampa kierunkowa z żarówką halogenową. Więcej informacji brak.

 

LB-2

Początek lat 60. Lampa ostrzegawcza obrotowa napędzana silnikiem elektrycznym z okrągłym odbłyśnikiem. Lampa posiada charakterystyczną zaokrągloną podstawę, chromowany pierścień, który mocował klosz lampy do podstawy.

LB-2.jpg

LB-3

Kolejna lampa obrotowa. Podstawa zmieniona. Bardziej praktyczna i łatwiejsza w montażu lampa, LB-3 była bardzo popularna. Do dnia dzisiejszego można je spotkać pracujące na pojazdach pożarniczych oraz odnowionych zabytkach takich jak sanitarki czy pojazdy milicji. Lampa występowała w 3 kolorach, niebieskim, pomarańczowym i czerwonym i zasilaniem 12V.

LB-3.JPG

LB-3-2.jpg

LB-4

Pierwsza lampa z napisem. Potocznie nazywana „galeryjka”. Było to połączenie podstawy z napisem wraz z lampą LB-3 bez podstawy. Za podstawę służyła „galeryjka”, w której był umieszczony silnik mechanizmu obrotowego oraz od 2-5 żarówek podświetlający napis galeryjki.

LB-4.JPG

LB-5

Prototyp lampy LBS. Różnice pomiędzy lampami to jedynie podstawa, która w LB zwężała się ku dołowi a w LBS nie. Pierwsza lampa z kloszem przykręcanym do podstawy.

LB-5.JPG

LBS-5

Pod koniec roku 1977 pojawił się nowy model lampy. Był to przełom w produktach firmy ELEKTRA. Lampy do dziś dzień możemy zobaczyć na pojazdach. Możemy kupić lampy używany jak i nowe. Pierwsza lampa wyprodukowana w bardzo dużej ilości. Lampa ta zakończyła erę lamp LB i wprowadziła producenta w nowe rozwiązania.

LBS-5.JPG

LBS-6

Lampa bardzo podobna do LB-4. Podstawa „galeryjka” ta sama, lecz lampa umieszczona na niej została zmieniona na mechanizm i klosz z lampy LBS-5.

LBO-10

Nowy wygląd i nowe rozwiązania techniczne. Duży silnik elektryczny zastosowany małym silniczkiem 9V lub 12V. Podstawa lampy wykonywana ręcznie przez cały okres produkcji. Klosz ten sam, co w lampie LBS-5.

LBO10schemat.jpg

LBO10.jpg

LBX-1

Pierwsza lampa błyskowa (stroboskopowa) z palnikiem wyładowczym. Jeśli chodzi o wygląd to przypominała ona poprzednika LBO-10 i kolejne lampy s serii LBX. Jedyną różnicą wizualną to soczewka Fresnela.

LBX-1Artur Marszal.jpg

LBX-11/14

Kolejna lampa ostrzegawcza stroboskopowa. Bardzo podobna do poprzednika LBX-1. Zmieniona i ulepszona elektronika oraz wprowadzony nowy wzór soczewki fresnela. Mocowanie lampy jednopunktowe. Lampa w ofercie zastąpiona lampą LBX2000, która obecna jest do dziś.

LBX11schemat.jpg

LBX11.jpg

LBX-11Filip Frasz.jpg

LBO-10T

Lampa ostrzegawcza obrotowa. Bardzo popularna na radiowozach policyjnych VW, T4. Lampa ta została zamieniona przez nowy model. Nazwa została niezmieniona. Występowała w 3 konfiguracjach kolorystycznych i zasilaniu 12 i 24V. Rodzaj mechanizmu i lustra był wymieniany raz w starej wersji. Była to pierwsza lampa pojedyncza, której podstawa wykonana była z plastiku ( wtryskarka wysokociśnieniowa).

LBO10Tschemat.jpg

LBO10T.jpg

LBX-11T/14T

Lampa ostrzegawcza stroboskopowa wykonana na bazie lampy LBO model T. Posiada układ elektroniczny stroboskopowy i soczewkę fresnela. Ma charakterystyczny wysoki klosz. Aktualnie nieprodukowana w tym wyglądzie.

 LBX10Tschemat.jpg

LBX10T.jpg

Serdeczne podziękowania dla Pana Andrzeja Wołczyk za udostępnienie materiałów zdjęciowych ze swojej strony www.milicja.net

 

Edytowane przez Przemek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Pozwoliłem sobie wtrącić tu swoje "3 grosze" bo nie ma opcji komentarzy w artykule.

Warto jeszcze było by wspomnieć chociażby o takich produktach jak syrena alarmowa (mechaniczna z silnikiem szeregowym) stosowana przed MSS-1 z Niepołomic, pierwszym "kojaku" elektronicznym LBX-3 i jego następcy LBX-21, lampie LBX-7, LBO-10K, LBO-10Rd

Kilka błędów to np. galeryjka LB-4 jest zupełnie inna niż LBS-6 m.i. nie ma dostępu do żarówek z boku i jest niższa. Silnik wyciąga się od dołu a w LBS-6 od góry. W każdej z produkowanych galeryjek są 2 oprawki na żarówki do podświetlenia napisu - nie nigdy nie widziałem "od 2 do 5-ciu"

W lampie LB-1 nie było żarówek halogenowych w tamtych latach takie coś nie istniało i była to obrotowa lampa na żarówkę 15-20Watt a nie "halogen" kierunkowy:)

LB-3 od LB-2 jest zupełnie inna, ma niższy klosz inną ramkę inny silnik z przekładnią i podstawę - jedyne co jest podobne to lustro i i jego mocowanie no i żarówka bagnetowa Ba20s.

Lampy LBX-1 i 2 mają toczone podstawy i ze szklana soczewką są dosyć ciężkie, późniejsze są tłoczone z blachy aluminiowej a ostatnie lbx-11 i 14 z blachy stalowej. Były 3 rodzaje soczewek pierwsza szklana i 2 rodzaje z tworzywa.

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • Przemek changed the title to Historia ELEKTRY

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się