Terkoczące LBO


Recommended Posts

Posted (edited)

Cześć,

już od jakiegoś czasu mam problem z moją LBO-2000. Układ przeniesienia napędu podczas pracy wydaje z siebie głośny terkot. Nie byłoby to problemem, gdybym z lampy korzystał w samochodzie, ale używam jej tylko w domu, więc hałas bardzo mi przeszkadza.

 

Próbowałem z tym walczyć na różne sposoby: zmieniałem ustawienie silniczka, wymieniałem go na inny model, dodawałem silikonowe podkładki, wymieniałem ślimaka na plastikowy, raz nawet nałożyłem na zębatkę smar. Niestety, nic nie pomagało. Miałem już w rękach kilka różnych mechanizmów do LBO/LZ, starszych i nowszych, i wszystkie hałasowały.

 

Wczoraj wpadłem na pomysł, żeby przerobić oryginalny mechanizm i zamiast przekładni ślimakowej zastosować pasek napędowy. W tym celu musiałem zmienić mocowanie silniczka tak, żeby był prostopadle do postawy. Wystarczyło wywiercić dwa małe otwory z boku obudowy, przepuścić przez nie trytkę i objąć nią silniczek (jest ona na tyle cienka, że zupełnie nie przeszkadza w nakręcaniu klosza na obudowę). Na wał silniczka zamiast ślimaka nawinąłem kilka warstw taśmy izolacyjnej, na którą dodatkowo nasunąłem koszulkę termokurczliwą. W końcu, w obwód wstawiłem opornik, żeby zredukować obroty silniczka i utrzymać częstotliwość błysków lampy na poziome 2-4 Hz. Za pasek posłużyła gumka recepturka. Przygotowanie całości zajęło mi mniej więcej 20 minut. Efekt przedstawiam na zdjęciach poniżej:

 

LBO1.thumb.jpg.6b028663a23c01d575e0ac8ccfac6f60.jpg

 

LBO2.thumb.jpg.9e5dab9502196317614a7fac8a464339.jpg

 

LBO3.thumb.jpg.9eeb20509246fae73570892b3c7aa6b9.jpg

 

Pomysł może i mało oryginalny, bo takie rozwiązanie (no, może nieco bardziej estetyczne) pojawia się np. w lampach firm Bosch czy Britax, ale efekt przeszedł moje oczekiwania.

 

Po pierwsze, samo wyeliminowanie przekładni zniwelowało terkotanie praktycznie do zera. Po drugie, żeby uzykać te 2-4 Hz, wystarczy teraz że silniczek będzie działać dosłownie z ułamkiem pierwotnej mocy, przez co jego praca również jest niemal niesłyszalna. Już zaczynałem zastanawiać się nad wymianą lampy na inny model, a tymczasem rozwiązaniem problemu okazała się zwykła gumka recepturka 😎

Edited by bemol
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nieźle to wykombinowałeś! No i wielkie dzięki za szczegółowy poradnik ze zdjęciami jak to zrobić 😃👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Terkotanie jak sam zauważyłeś w samochodzie nie przeszkadza, natomiast opcja z przekładnią ślimakową jest w zasadzie wieczna w przeciwieństwie do napędu na gumce, także coś za coś 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

@Przemek

Nie ma sprawy. Najlepsze jest to, że jak będę chciał przywrócić lampę do stanu pierwotnego, to wystarczy tylko założyć z powrotem ślimaka, przykręcić silnik i w 2 minuty sprawa załatwiona.

@Radhezz

Pełna zgoda - przekładnia ślimakowa jest trwalsza. Ale w warunkach domowych priorytet ma dla mnie cicha praca. A takie gumki można kupić już od 7zł/100szt., tak że nawet jakbym musiał wymieniać je co miesiąc, to nie zbiednieję 🙂

Edited by bemol

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now