• BMW 330i w Polskiej Policji


    Rok 2018 obfitował w informacje o nowych, nieoznakowanych radiowozach polskiej policji. Mowa oczywiście o pojazdach marki BMW. Był to ciężki rok dla dealera BMW "Auto Fus" z Warszawy jak i dla firmy "TRANSMED" z Marek, która była wykonawcą instalacji urządeń sygnalizacyjno-ostrzegawczych marki Federal Signal.

     

    W 2017 roku polska policja ogłosiła przetarg na 140 nieoznakowanych radiowozów przeznaczonych do służby w ruchu drogowym. Swoje oferty w przetargu złożyli dealerzy marek takich jak Skoda, Volkswagen jak i BMW. Najważniejszymi kryteriami ogłoszonymi w specyfikacji przetargu było nadwozie typu sedan, silnik o pojemności 2 litrów i mocy około 245 KM, a także przyspieszeniu od 0 do 100 km/h w max. 7 sekund. Ponadto pojazd zgodnie z założeniem policji miał rozwijać prędkość do minimum 210 km/h oraz posiadać automatyczną skrzynię biegów. Każdy kto śledził temat w Internecie wie, że przetarg wygrał dealer BMW Auto Fus, który już dostarczył 140 nieoznakowanych BMW 330i xDrive z turbodoładowanymi silnikami benzynowymi o pojemności 2 litrów o mocy 252 KM i napędem na 4 koła. W kolorach: czarnym, grafitowym, srebrnym, brązowym, złotym oraz granatowym (wszystkie kolory pojazdów na końcu artykułu).

    bmw_silver_plane.jpg

    fot. BMW 330i elbląskich policjantów na lokalnym lotnisku.

    Przyspieszenie do 100 km/h osiągają w zaledwie 5,8 sekundy. W pojeździe zainstalowanym urządzeniem do rejestrowania wykroczeń oraz pomiaru prędkości zainstalowano wideorejestrator Videorapid 2A polskiej firmy ZURAD.

    videorapid2a.jpg

    fot. Wnętrze policyjnego BMW 330i.

     

    Tyle słowa wprowadzenia, jednakże jakie oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze kryje w sobie każde policyjne BMW 330i?

    Podstawowym generatorem jest AS 320DIG - CB P5 marki Federal Signal Vama, z resztą jak pozostała część sprzętu ostrzegawczego.

    inside_siren_name.jpg

    fot. Generator AS 320DIG - CB P5 marki Federal Signal Vama w bagażniku BMW.

    Generatorem steruje się za pomocą manipulatora BCT3009-06 od tablicy tekstowej LSG700CB. Manipulator odpowiada za wszystkie funkcje w pojeździe zaczynając od oświetlenia i nagłośnienia ostrzegawczego, aż po wyświetlane komunikaty tekstowe na uchylnej tablicy LED. W nowych BMW policji nie ma możliwości wygłaszania komunikatów głosowych głównym manipulatorem, ponieważ nie ma posiada w sobie takiej funkcji. Dlatego rozwiązaniem jest mikrofon w schowku, taki jak sam w zestawie motocyklowym - SCS1000 PA. Mikrofon po naciśnięciu lewego przycisku umożliwia wygłaszanie komunikatów, a poziom głośności można ustawić pokrętłem, które znajduje się po prawej stronie mikrofonu.

    pilot.jpg

    fot. Manipulator BCT3009-26 od Federal Signal.

    scs1000pa.jpg

    fot. Pilot do wygłaszania komunikatów głosowych SCS1000-PA od Federal Signal.

    Ciekawostką jest, że można także sterować klaksonem pojazdu nad sygnałami. Po krótkim wciśnięciu uruchami się na chwilę pojedynczy dźwięk z włączonymi światłami ostrzegawczymi oraz światłami mijania. Pojazd obecnie ma dodatkowe zabezpieczenie dzięki, któremu podczas włączania sygnałów uprziwilejowania będzie automatycznie włączał światła mijania, aby nie doszło do jazdy alarmowej na światłach do jazdy dziennej. Dodatkowo można zmieniać sygnały przez naciśnięcie klaksonu, a w przypadku długiego trzymania włączy się sygnał ciągły zwany Hornem. Pod generator dźwięków ostrzegawczych podłączony został głośnik AL-252N o mocy 100W oraz impedancji 11 Ohm, który ukryty został za lewym grillem pojazdu.

    front_speaker.jpg

    fot. Federal Signal AL-252N oraz lampa IMPAXX w grillu pojazdu.

    Podstawowym oświetleniem ostrzegawczym pojazdu są pojedyncze lampy LED na mocowaniach magnetycznych LM400 Solaris w postaci dwóch lamp: jednej niebieskiej, a drugiej czerwonej (używanej w razie prowadzenia kolumn pojazdów uprzywilejowanych).

    lm400.jpg

    fot. Lampy LM400 SL marki Federal Signal.

    bmw_silver_front.jpg

    fot. BMW 330i elbląskich policjantów z oświetleniem ostrzegawczym Federal Signal.

    Dodatkowe gniazda zapalniczek do lamp zostały umieszczone z obydwu stron pojazdu na słupkach auta. Dzięki czemu można uniknąć plątaniny kabli.

    wtyczka.jpg

    fot. Wtyczka zapalniczki do lampy LM400 SL w słupku pojazdu.

    Dodatkowymi lampami z przodu pojazdu są dwie małe lampy IMPAXX w grillu pojazdu. Dobrym uzupełnieniem na przedniej szybie jest Nanoled Viper świecący na niebiesko. Lampa jest umieszczona na wysokości wewnętrznego lusterka, dzięki czemu inni kierujący mogą szybciej zauważyć pojazd uprzywilejowany na drodze.

    nanoled_viper.jpg

    fot. Lampa Nanoled Viper przy lusterku wewnętrznym.

    W pojeździe znajdziemy także jeszcze dwie lampy Nanoled, które są aktywne po otwarciu pokrywy bagażnika, gdy wcześniej włączone zostaną świetlne sygnały uprzywilejowania w pojeździe. Rozwiązanie to zostało podyktowane tym, iż po otwarciu bagażnika zasłaniana jest tablica tekstowa LSG700CB z dwoma lampami IMPAXX przymocowanych na bokach tablicy.

    smartsign.jpg

    fot. Tablica tekstowa LSG700CB na tyle BMW.

    Instalacja generatora wraz z bezpiecznikami, centralką wideorejestratora oraz radiostacją znajduje się w bagażniku w miejscu na zestaw naprawczy do kół pojazdu. Podczas sesji odczuliśmy, że to wszystko strasznie się grzeje, miejmy nadzieję, że będzie służyło bez jakiejkolwiek awarii.inside.jpg

    fot. Instalacja centralek w miejscu na zestaw naprawczy kół pojazdu.

     

    Dziękujemy Zespołowi Prasowemu Komendy Miejskiej Policji w Elblągu oraz Funkcjonariuszom Policji z Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Elblągu za pomoc przy sesji fotograficznej.

     

    inside_1.jpg

    fot. Instalacja centralek w miejscu na zestaw naprawczy kół pojazdu.

    inside_installation.jpg

    fot. Instalacja elektryczna w bagażniku policyjnego BMW 330i.

    inside_siren.jpg

    fot. Centralka generatora AS 320DIG CB P5.

    inside_motorola.jpg

    fot. Centralka radiostacji Motorola.

    inside_zurad.jpg

    fot. Centralka wideorejestratora Videorapid 2A firmy ZURAD.

    bmw_silver1.jpg

    fot. BMW 330i elbląskich policjantów z oświetleniem ostrzegawczym Federal Signal na lotnisku.

    bmw_black.jpg

    bmw_blue.jpg

    bmw_blue_back.jpg

    bmw_brown.jpg

    bmw_double.jpg

    bmw_double1.jpg

    bmw_gold.jpg

    bmw_grey.jpg

    bmw_silver.jpg

    bmw_silver_hangar.jpg


    User Feedback

    Recommended Comments

    Rok 2018 obfitował w informacje o nowych, nieoznakowanych radiowozach polskiej policji. Mowa oczywiście o pojazdach marki BMW. Był to ciężki rok dla dealera BMW "Auto Fus" z Warszawy jak i dla firmy "TRANSMED" z Marek, która była wykonawcą instalacji urządeń sygnalizacyjno-ostrzegawczych marki Federal Signal.

     

    W 2017 roku polska policja ogłosiła przetarg na 140 nieoznakowanych radiowozów przeznaczonych do służby w ruchu drogowym. Swoje oferty w przetargu złożyli dealerzy marek takich jak Skoda, Volkswagen jak i BMW. Najważniejszymi kryteriami ogłoszonymi w specyfikacji przetargu było nadwozie typu sedan, silnik o pojemności 2 litrów i mocy około 245 KM, a także przyspieszeniu od 0 do 100 km/h w max. 7 sekund. Ponadto pojazd zgodnie z założeniem policji miał rozwijać prędkość do minimum 210 km/h oraz posiadać automatyczną skrzynię biegów. Każdy kto śledził temat w Internecie wie, że przetarg wygrał dealer BMW Auto Fus, który już dostarczył 140 nieoznakowanych BMW 330i xDrive z turbodoładowanymi silnikami benzynowymi o pojemności 2 litrów o mocy 252 KM i napędem na 4 koła. W kolorach: czarnym, grafitowym, srebrnym, brązowym, złotym oraz granatowym (wszystkie kolory pojazdów na końcu artykułu).

    bmw_silver1.JPG.bcdd17e04c0a81f4e69948dbfeea9159.JPG

    fot. BMW 330i elbląskich policjantów na lokalnym lotnisku.

    Przyspieszenie do 100 km/h osiągają w zaledwie 5,8 sekundy. W pojeździe zainstalowanym urządzeniem do rejestrowania wykroczeń oraz pomiaru prędkości zainstalowano wideorejestrator Videorapid 2A polskiej firmy ZURAD.

    videorapid2a.thumb.jpg.8341694636b824a017802fa88a165091.jpg

    fot. Wnętrze policyjnego BMW 330i.

     

    Tyle słowa wprowadzenia, jednakże jakie oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze kryje w sobie każde policyjne BMW 330i?

    Podstawowym generatorem jest AS 320DIG - CB P5 marki Federal Signal Vama, z resztą jak pozostała część sprzętu ostrzegawczego.

    inside_siren_name.jpg.675a289c16a9cd59efa4a13628ef8743.jpg

    fot. Generator AS 320DIG - CB P5 marki Federal Signal Vama w bagażniku BMW.

    Generatorem steruje się za pomocą manipulatora BCT3009-06 od tablicy tekstowej LSG700CB. Manipulator odpowiada za wszystkie funkcje w pojeździe zaczynając od oświetlenia i nagłośnienia ostrzegawczego, aż po wyświetlane komunikaty tekstowe na uchylnej tablicy LED. W nowych BMW policji nie ma możliwości wygłaszania komunikatów głosowych głównym manipulatorem, ponieważ nie ma posiada w sobie takiej funkcji. Dlatego rozwiązaniem jest mikrofon w schowku, taki jak sam w zestawie motocyklowym - SCS1000 PA. Mikrofon po naciśnięciu lewego przycisku umożliwia wygłaszanie komunikatów, a poziom głośności można ustawić pokrętłem, które znajduje się po prawej stronie mikrofonu.

    pilot.jpg.7b4a0ff27ceb6ba1e8d35001094e2800.jpg

    fot. Manipulator BCT3009-26 od Federal Signal.

    scs1000pa.jpg.f5308714861d83b1a7914b053d7e9bcc.jpg

    fot. Pilot do wygłaszania komunikatów głosowych SCS1000-PA od Federal Signal.

    Ciekawostką jest, że można także sterować klaksonem pojazdu nad sygnałami. Po krótkim wciśnięciu uruchami się na chwilę pojedynczy dźwięk z włączonymi światłami ostrzegawczymi oraz światłami mijania. Pojazd obecnie ma dodatkowe zabezpieczenie dzięki, któremu podczas włączania sygnałów uprziwilejowania będzie automatycznie włączał światła mijania, aby nie doszło do jazdy alarmowej na światłach do jazdy dziennej. Dodatkowo można zmieniać sygnały przez naciśnięcie klaksonu, a w przypadku długiego trzymania włączy się sygnał ciągły zwany Hornem. Pod generator dźwięków ostrzegawczych podłączony został głośnik AL-252N o mocy 100W oraz impedancji 11 Ohm, który ukryty został za lewym grillem pojazdu.

    front_speaker.jpg.57116efa329dad0f50f4f1ed6ae615d3.jpg

    fot. Federal Signal AL-252N oraz lampa IMPAXX w grillu pojazdu.

    Podstawowym oświetleniem ostrzegawczym pojazdu są pojedyncze lampy LED na mocowaniach magnetycznych LM400 Solaris w postaci dwóch lamp: jednej niebieskiej, a drugiej czerwonej (używanej w razie prowadzenia kolumn pojazdów uprzywilejowanych).

    lm400.jpg.bd6d8b89169315f3bc0e0c340600802d.jpg

    fot. Lampy LM400 SL marki Federal Signal.

    bmw_silver_front.JPG.33ebe5f654cc8525e17a963ffc2fc0e7.JPG

    fot. BMW 330i elbląskich policjantów z oświetleniem ostrzegawczym Federal Signal.

    Dodatkowe gniazda zapalniczek do lamp zostały umieszczone z obydwu stron pojazdu na słupkach auta. Dzięki czemu można uniknąć plątaniny kabli.

    wtyczka.jpg.147c5b5ef12d932cfaba6289a7bbdbd5.jpg

    fot. Wtyczka zapalniczki do lampy LM400 SL w słupku pojazdu.

    Dodatkowymi lampami z przodu pojazdu są dwie małe lampy IMPAXX w grillu pojazdu. Dobrym uzupełnieniem na przedniej szybie jest Nanoled Viper świecący na niebiesko. Lampa jest umieszczona na wysokości wewnętrznego lusterka, dzięki czemu inni kierujący mogą szybciej zauważyć pojazd uprzywilejowany na drodze.

    nanoled_viper.jpg.f3d3e76082e2875e4d3b7e20ab1dbdcf.jpg

    fot. Lampa Nanoled Viper przy lusterku wewnętrznym.

    W pojeździe znajdziemy także jeszcze dwie lampy Nanoled, które są aktywne po otwarciu pokrywy bagażnika, gdy wcześniej włączone zostaną świetlne sygnały uprzywilejowania w pojeździe. Rozwiązanie to zostało podyktowane tym, iż po otwarciu bagażnika zasłaniana jest tablica tekstowa LSG700CB z dwoma lampami IMPAXX przymocowanych na bokach tablicy.

    smartsign.jpg.d8c0aa5752ea13af13cfeb62f0222476.jpg

    fot. Tablica tekstowa LSG700CB na tyle BMW.

    Instalacja generatora wraz z bezpiecznikami, centralką wideorejestratora oraz radiostacją znajduje się w bagażniku w miejscu na zestaw naprawczy do kół pojazdu. Podczas sesji odczuliśmy, że to wszystko strasznie się grzeje, miejmy nadzieję, że będzie służyło bez jakiejkolwiek awarii.inside.jpg.93703524b86cc259b74788556edd7e23.jpg

    fot. Instalacja centralek w miejscu na zestaw naprawczy kół pojazdu.

     

    Dziękujemy Zespołowi Prasowemu Komendy Miejskiej Policji w Elblągu oraz Funkcjonariuszom Policji z Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Elblągu za pomoc przy sesji fotograficznej.

     

    inside_1.jpg.4a678ffbebd916ec8dd9fe6cf0b3da92.jpg

    fot. Instalacja centralek w miejscu na zestaw naprawczy kół pojazdu.

    inside_installation.jpg.6132efc0d827f8b9ee87b79979ed40c6.jpg

    fot. Instalacja elektryczna w bagażniku policyjnego BMW 330i.

    inside_siren.jpg.3ceb038567b71bd7d567bf5e7e61c69a.jpg

    fot. Centralka generatora AS 320DIG CB P5.

    inside_motorola.jpg.6c1494a781363ba7c3adcf72bb6cf6be.jpg

    fot. Centralka radiostacji Motorola.

    inside_zurad.jpg.8a06035df3460fb6fd9b8e7da596143e.jpg

    fot. Centralka wideorejestratora Videorapid 2A firmy ZURAD.

    bmw_silver.JPG.3f7ff5f91714c315c95fdbd7aa765a1c.JPG

    fot. BMW 330i elbląskich policjantów z oświetleniem ostrzegawczym Federal Signal na lotnisku.

     

    Link to comment
    Share on other sites


    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Forum Statistics

    1,302
    Total Topics
    7,477
    Total Posts
  • Gallery Statistics

    669
    Images
    68
    Comments