Jak dokonać pomiaru poziomu dźwięku sygnałów ostrzegawczych?


Przemek

Recommended Posts

Dziś chcemy Wam zaprezentować w jak prawidłowy sposób dokonać pomiaru poziomu dźwięku sygnałów dźwiękowych używanych w pojazdach uprzywilejowanych w ruchu drogowym. Niekiedy jesteście ciekawi jak głośna jest syrena zestawiona z głośnikiem w wozie strażackim, ambulansie, radiowozie? Zobaczcie jak tego dokonać.

Bazujemy tu na przepisach Regulaminu nr 28 EKG ONZ (Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych) o Jednolitych przepisach dotyczących homologacji dźwiękowych urządzeń ostrzegawczych oraz pojazdów silnikowych w odniesieniu do sygnałów dźwiękowych.

Podstawę prawną w całości znajdziecie tutaj:
https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:323:0033:0045:PL:PDF

Jednakże skupmy się na tych przepisach, które zezwolą nam na pomiary na przykład zestawu składającego się z generatora sygnałów ostrzegawczych (syreny) wraz z głośnikiem zainstalowanym już w pojeździe uprzywilejowanym. Generalnie, aby dokonać jakiegokolwiek pomiaru powinniśmy posiadać całkujący miernik poziomu dźwięku, który odpowiada specyfikacjom podanym w poniższym przepisie Regulaminu nr 28.

Cytat

6.2.2. Pomiary poziomu ciśnienia akustycznego dokonywane są przy użyciu precyzyjnego miernika poziomu dźwięku klasy 1, odpowiadającego specyfikacji podanej w publikacji nr 651 IEC, wydanie pierwsze (1979 r.). Wszystkie pomiary należy przeprowadzać z zastosowaniem stałej czasowej „F”. Przy pomiarach całkowitych poziomów ciśnienia akustycznego należy zastosować krzywą korek­cyjną A. Przy pomiarze spektrum emitowanego dźwięku należy zastosować transformatę sygnału akustycznego Fouriera.

 

To tyle jeśli chodzi o urządzenie, które dokona pomiaru, a co z zestawem, który chcecie zmierzyć? Oto specyfikacja:

 

Cytat

14. SPECYFIKACJE

Pojazd powinien spełniać następujące wymogi:

14.1. Dźwiękowe urządzenie/urządzenia ostrzegawcze (lub system) zamontowane w pojeździe powinny być typu homologowanego zgodnie z niniejszym regulaminem.Dźwiękowe urządzenia klasy II homologowane zgodnie z niniejszym regulaminem w jego pier­wotnej postaci, i dlatego nieposiadające symbolu II w znaku homologacji, mogą nadal być monto­wane w pojazdach, których dotyczy wniosek o homologację zgodnie z niniejszym regulaminem.

14.2. Napięcie probiercze powinno odpowiadać wielkości podanej w pkt 6.2.3 niniejszego regulaminu.

14.3. Pomiarów ciśnienia akustycznego należy dokonywać w warunkach określonych w pkt 6.2.2 niniej­szego regulaminu

14.4. Ważony poziom dźwięku A emitowanego przez urządzenie zamontowane w pojeździe mierzony jest 7 m przed pojazdem umieszczonym na otwartej przestrzeni, na możliwie jak najbardziej gładkim podłożu oraz, w przypadku urządzeń zasilanych prądem stałym, przy wyłączonym silniku.PLL 323/40 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej 6.12.2011

14.5. Mikrofon przyrządu pomiarowego umieszcza się w przybliżeniu we wzdłużnej płaszczyźnie środ­kowej pojazdu.

14.6. Poziom ciśnienia akustycznego szumu tła oraz szumów wywoływanych przez wiatr musi być co najmniej 10 dB(A) poniżej poziomu mierzonego dźwięku.

14.7. Maksymalny poziom ciśnienia akustycznego ustalany jest na wysokości między 0,5–1,5 m ponad poziomem podłoża.

 

Jak to wygląda w praktyce i na co dokładnie zwrócić uwagę ukazane jest w krótkim materiale wideo:

 


View full artykul

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Do typowych pomiarów do zamówień wykorzystuje się certyfikowane mierniki klasy 1, np Svantek lub Sonopan - takie, jak były wykorzystywane w pomiarach. Na filmie widać miernik klasy 2. Również się nadaje, chociaż nie może być wykorzystywany przy np zamówieniach, do weryfikacji wystarczy. Porównywaliśmy widoczny miernik z miernikiem SVAN 979 i dawały te same wyniki, chociaż ten z filmu ma papiery na 2 klasę.

  • Like 1
  • Thanks! 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 1 year later...

Witam,może temat jest już nie aktualny ale mam kilka pytań .Jak się mają przepisy: Regulaminu nr 28 EKG ONZ (Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych) o Jednolitych przepisach dotyczących homologacji dźwiękowych urządzeń ostrzegawczych oraz pojazdów silnikowych w odniesieniu do sygnałów dźwiękowych do rzeczywistości .Mam tu na myśli kilka firm w kraju które zajmują się uzbrajaniem samochodów uprzywilejowanych dla policji, straży pożarnej,pogotowia ratunkowego i kilku jeszcze innych instytucji.Chodzi mi o sposób montażu głośników w tych pojazdach,problemów nie było z belkami w których głośniki były razem w belce świetlnej.W obecnych czasach większość producentów ma w swej ofercie belki niskoprofilowe oczywiście bez głośnika.I co teraz kiedy głośnik bardzo często schowany jest za przednią atrapą maski pojazdu lub na bezpośrednio w komorze silnika bez ukierunkowania go do przodu na dodatek pół metra od ziemi.Przecież to jest jakiś żart.Pracowałem w tym temacie ponad 20 lat i nigdy przy odbiorze pojazdu specjalnego nie dokonywany był pomiar efektywności dźwięku ostrzegawczego.To jest jedna z wielu składowych ,że kierowcy nie słyszą dźwięków pojazdów uprzywilejowanych.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Policja sprawdza to przy odbiorze swoich nowych pojazdów, gdyż posiada sonometry na stanie, a ze strażą jest już gorzej, gdyż producenci pojazdów strażackich wiedzą doskonale, że tego nikt nie sprawdzi. Poza tym jest to też błąd piszących SIWZ do zamówienia, bo gdyby ktoś mądry napisał, że głośnik ma być umieszczony tu i tu, to nie byłoby takich problemów. Niestety każda ze stron ma to w głębokim poważaniu (czyt. straż i karosujący pojazdy) i liczy się dla nich to, aby były przysłowiowe koguty, syrena z głośnikiem 😛 Dlatego mamy taką sytuację, a nie inną.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now