Dziś chcemy Wam zaprezentować w jak prawidłowy sposób dokonać pomiaru poziomu dźwięku sygnałów dźwiękowych używanych w pojazdach uprzywilejowanych w ruchu drogowym. Niekiedy jesteście ciekawi jak głośna jest syrena zestawiona z głośnikiem w wozie strażackim, ambulansie, radiowozie? Zobaczcie jak tego dokonać.
Bazujemy tu na przepisach Regulaminu nr 28 EKG ONZ (Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych) o Jednolitych przepisach dotyczących homologacji dźwiękowych urządzeń ostrzegawczych oraz pojazdów silnikowych w odniesieniu do sygnałów dźwiękowych.
Podstawę prawną w całości znajdziecie tutaj:
https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:323:0033:0045:PL:PDF
Jednakże skupmy się na tych przepisach, które zezwolą nam na pomiary na przykład zestawu składającego się z generatora sygnałów ostrzegawczych (syreny) wraz z głośnikiem zainstalowanym już w pojeździe uprzywilejowanym. Generalnie, aby dokonać jakiegokolwiek pomiaru powinniśmy posiadać całkujący miernik poziomu dźwięku, który odpowiada specyfikacjom podanym w poniższym przepisie Regulaminu nr 28.
Cytat6.2.2. Pomiary poziomu ciśnienia akustycznego dokonywane są przy użyciu precyzyjnego miernika poziomu dźwięku klasy 1, odpowiadającego specyfikacji podanej w publikacji nr 651 IEC, wydanie pierwsze (1979 r.). Wszystkie pomiary należy przeprowadzać z zastosowaniem stałej czasowej „F”. Przy pomiarach całkowitych poziomów ciśnienia akustycznego należy zastosować krzywą korekcyjną A. Przy pomiarze spektrum emitowanego dźwięku należy zastosować transformatę sygnału akustycznego Fouriera.
To tyle jeśli chodzi o urządzenie, które dokona pomiaru, a co z zestawem, który chcecie zmierzyć? Oto specyfikacja:
Cytat14. SPECYFIKACJE
Pojazd powinien spełniać następujące wymogi:
14.1. Dźwiękowe urządzenie/urządzenia ostrzegawcze (lub system) zamontowane w pojeździe powinny być typu homologowanego zgodnie z niniejszym regulaminem.Dźwiękowe urządzenia klasy II homologowane zgodnie z niniejszym regulaminem w jego pierwotnej postaci, i dlatego nieposiadające symbolu II w znaku homologacji, mogą nadal być montowane w pojazdach, których dotyczy wniosek o homologację zgodnie z niniejszym regulaminem.
14.2. Napięcie probiercze powinno odpowiadać wielkości podanej w pkt 6.2.3 niniejszego regulaminu.
14.3. Pomiarów ciśnienia akustycznego należy dokonywać w warunkach określonych w pkt 6.2.2 niniejszego regulaminu
14.4. Ważony poziom dźwięku A emitowanego przez urządzenie zamontowane w pojeździe mierzony jest 7 m przed pojazdem umieszczonym na otwartej przestrzeni, na możliwie jak najbardziej gładkim podłożu oraz, w przypadku urządzeń zasilanych prądem stałym, przy wyłączonym silniku.PLL 323/40 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej 6.12.2011
14.5. Mikrofon przyrządu pomiarowego umieszcza się w przybliżeniu we wzdłużnej płaszczyźnie środkowej pojazdu.
14.6. Poziom ciśnienia akustycznego szumu tła oraz szumów wywoływanych przez wiatr musi być co najmniej 10 dB(A) poniżej poziomu mierzonego dźwięku.
14.7. Maksymalny poziom ciśnienia akustycznego ustalany jest na wysokości między 0,5–1,5 m ponad poziomem podłoża.
Jak to wygląda w praktyce i na co dokładnie zwrócić uwagę ukazane jest w krótkim materiale wideo:
Jeśli chcesz możesz nas wesprzeć stawiając wirtualną kawę.
Będzie nam niezmiernie miło za każdy nawet najmniejszy datek!
Recommended Comments
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now