• Aktualności

    Our website articles
    Redakcja eLightbars.pl
    W ósmym odcinku wideoporadnika przedstawię Wam możliwości oraz poprawną obsługę generatora dźwięków od firmy Elfir, a mam tu na myśli model pokrewny od Zury 5120, czyli powiedzmy sobie "mniej wypasiona wersja" - Zura 6120.
    Mam nadzieję, że dzięki obejrzeniu tego wideo-poradnika wiele wątpliwości zostanie rozwianych, a ponadto każdy będzie:
    wiedział jak włączyć sygnały dźwiękowe, rozumiał działanie funkcji SYR.R,  znał obsługę manipulatora podczas wydawania komunikatów głosowych, potrafił zmniejszyć poziom głośności (ściszyć) podawania komunikatów głosowych świadomy priorytetów działania funkcji modulatora np. komunikat głosowy ma pierwszeństwo od dźwięków ostrzegawczych modulatora  
     

    Redakcja eLightbars.pl
    Prędkość maksymalna 242 km/h, 7,6 sekundy do setki, 220 koni mechanicznych – takie parametry mają najnowsze nieoznakowane radiowozy Ople Insignia wyposażone w wideorejestrator. 75 takich maszyn trafiło do polskich policjantów i już wszystkie rozpoczęły służbę na krajowych drogach, aby dbać o bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Co skrywają w sobie nowe Ople? Jak to wygląda? Jak działa? Tego wszystkiego dowiecie się z naszego artykułu i krótkiego filmu, który dla Was przygotowaliśmy.

    W listopadzie br. polska Policja otrzymała 75 nieoznakowanych radiowozów marki Opel Insignia, których zakup był współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

    Pojazdy dostarczyła firma Z.P.U.P Energozam Sp. z o.o. z siedzibą w Zamościu. Wartość przetargu opiewa na kwotę 9 845 413 złotych. Radiowozy trafiły do 14 województw (z wyjątkiem lubuskiego i podlaskiego, które w grudniu br. otrzymały po 6  nieoznakowanych Volkswagenów Passatów 3.6 FSI V6 o mocy 300 koni mechanicznych). Ople są napędzane dwulitrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym o mocy 220 koni mechanicznych, który pozwala je rozpędzić do pierwszej setki w 7,6 sekundy.

    Radiowozy służą na co dzień w drogówce i są wyposażone w wideorejestrator Videorapid 2A firmy Zurad współpracujący z dwiema kamerami – przednią i tylną - oraz radarowy miernik prędkości Iskra-1.

    Sygnalizację świetlno-dźwiękową pojazdu uprzywilejowanego w ruchu drogowym stanowią produkty firmy Federal Signal. Za atrapą wlotu powietrza, w dolnej jej części, zamontowano głośnik tubowy AL-252N współpracujący ze wzmacniaczem sygnałowym AS-320DIG PO.

    Syrena generuje 4 modulacje: wail, yelp, priority i hilo. Dodatkowo dostępna jest funkcja syreny ręcznej oraz ciągły klakson elektroniczny (tzw. airhorn, poganiacz) uruchamiany za pomocą oddzielnego klawisza.

    Na sygnalizację świetlną składa się 8 punktów świetlnych. Za grillem są zainstalowane dwie lampy kierunkowe Microled Advance w technologii Sputnik.


    Za przednią szybą pod lusterkiem wstecznym przymocowany jest pojedynczy Viper S2 w technologii Solaris, który posiada specjalną obudowę zapobiegającą powstawaniu refleksów oślepiających załogę radiowozu.


    Po wewnętrznej stronie pokrywy bagażnika zamontowana jest kolejna para Microledów Advance, która aktywuje się po otwarciu przestrzeni bagażowej, jeśli główne światła uprzywilejowania są włączone.


    Na półce bagażnika pomiędzy zagłówkami drugiego rzędu siedzeń, a szybą tylną założona jest uchylna tablica tekstowa LSG700CB sterowana za pomocą kontrolera z serii BCT-3009. Na tablicy znajduje się też para lamp kierunkowych Impaxx Solaris.



    Natomiast wymaganą przepisami widoczność pod kątem 360 stopni zapewnia niskoprofilowa lampa pojedyncza z mocowaniem magnetycznym LM400 Solaris, która jest zasilana spiralnym przewodem z dodatkowego gniazda zapalniczki.

    Montaż sygnalizacji uprzywilejowania wykonała firma Transmed będąca oficjalnym dealerem marki Federal Signal w Polsce.
     
    Serdeczne podziękowania Zespołowi Prasowemu Komendy Miejskiej Policji w Elblągu
    asp. Krzysztofowi Nowackiemu
    Jakubowi Sawickiemu
    oraz załodze nieoznakowanego Opla Insignia w składzie:
    st. sierż. Marcin Zawilski
    st. sierż. Mateusz Rybicki
    za okazaną pomoc w organizacji i realizacji sesji zdjęciowej.
    Zachęcamy do obejrzenia materiału wideo, który w pełni przedstawia nową Insignię w całej okazałości
    Pozostałe zdjęcia

























    Redakcja eLightbars.pl

    Historia ELEKTRY

    By Redakcja eLightbars.pl, in News,

    Warszawska firma Elektra. Pierwsza firma z oświetleniem i nagłośnieniem ostrzegawczym w Polsce. Funkcjonuje od 1957 roku i znają ją 3 pokolenia. Od początku firmy logo pozostało niezmienione. Niby znamy je i pamiętamy, ale jest nim wpisany symbol pioruna w dużą literę omega alfabetu greckiego. Od początku działalności firmy mogliśmy odwiedzić 3 odsłony firmowej strony internetowej. Firma posiadała małą gamę swoich produktów w porównaniu do konkurencyjnych firm takich jak Federal Signal, Hella czy Whelen. Pierwszy sklep firmy Elektra mieścił się przy ulicy Generała Andersa 13 i był czynny od poniedziałku do piątku od 9 do 17.Aktualnie siedziba firmy jak i sklep firmowy mieści się w Warszawie przy ulicy Przasnyskiej 6A.

     
    LB-1
    Pierwszym produktem tej firmy była lampa LB-1. Niestety nie dysponujemy eksponatem ani zdjęciem lampy. Była to lampa kierunkowa z żarówką halogenową. Więcej informacji brak.
     
    LB-2
    Początek lat 60. Lampa ostrzegawcza obrotowa napędzana silnikiem elektrycznym z okrągłym odbłyśnikiem. Lampa posiada charakterystyczną zaokrągloną podstawę, chromowany pierścień, który mocował klosz lampy do podstawy.

    LB-3
    Kolejna lampa obrotowa. Podstawa zmieniona. Bardziej praktyczna i łatwiejsza w montażu lampa, LB-3 była bardzo popularna. Do dnia dzisiejszego można je spotkać pracujące na pojazdach pożarniczych oraz odnowionych zabytkach takich jak sanitarki czy pojazdy milicji. Lampa występowała w 3 kolorach, niebieskim, pomarańczowym i czerwonym i zasilaniem 12V.


    LB-4
    Pierwsza lampa z napisem. Potocznie nazywana „galeryjka”. Było to połączenie podstawy z napisem wraz z lampą LB-3 bez podstawy. Za podstawę służyła „galeryjka”, w której był umieszczony silnik mechanizmu obrotowego oraz od 2-5 żarówek podświetlający napis galeryjki.

    LB-5
    Prototyp lampy LBS. Różnice pomiędzy lampami to jedynie podstawa, która w LB zwężała się ku dołowi a w LBS nie. Pierwsza lampa z kloszem przykręcanym do podstawy.

    LBS-5
    Pod koniec roku 1977 pojawił się nowy model lampy. Był to przełom w produktach firmy ELEKTRA. Lampy do dziś dzień możemy zobaczyć na pojazdach. Możemy kupić lampy używany jak i nowe. Pierwsza lampa wyprodukowana w bardzo dużej ilości. Lampa ta zakończyła erę lamp LB i wprowadziła producenta w nowe rozwiązania.

    LBS-6
    Lampa bardzo podobna do LB-4. Podstawa „galeryjka” ta sama, lecz lampa umieszczona na niej została zmieniona na mechanizm i klosz z lampy LBS-5.
    LBO-10
    Nowy wygląd i nowe rozwiązania techniczne. Duży silnik elektryczny zastosowany małym silniczkiem 9V lub 12V. Podstawa lampy wykonywana ręcznie przez cały okres produkcji. Klosz ten sam, co w lampie LBS-5.


    LBX-1
    Pierwsza lampa błyskowa (stroboskopowa) z palnikiem wyładowczym. Jeśli chodzi o wygląd to przypominała ona poprzednika LBO-10 i kolejne lampy s serii LBX. Jedyną różnicą wizualną to soczewka Fresnela.

    LBX-11/14
    Kolejna lampa ostrzegawcza stroboskopowa. Bardzo podobna do poprzednika LBX-1. Zmieniona i ulepszona elektronika oraz wprowadzony nowy wzór soczewki fresnela. Mocowanie lampy jednopunktowe. Lampa w ofercie zastąpiona lampą LBX2000, która obecna jest do dziś.



    LBO-10T
    Lampa ostrzegawcza obrotowa. Bardzo popularna na radiowozach policyjnych VW, T4. Lampa ta została zamieniona przez nowy model. Nazwa została niezmieniona. Występowała w 3 konfiguracjach kolorystycznych i zasilaniu 12 i 24V. Rodzaj mechanizmu i lustra był wymieniany raz w starej wersji. Była to pierwsza lampa pojedyncza, której podstawa wykonana była z plastiku ( wtryskarka wysokociśnieniowa).


    LBX-11T/14T
    Lampa ostrzegawcza stroboskopowa wykonana na bazie lampy LBO model T. Posiada układ elektroniczny stroboskopowy i soczewkę fresnela. Ma charakterystyczny wysoki klosz. Aktualnie nieprodukowana w tym wyglądzie.
     
     
    Serdeczne podziękowania dla Pana Andrzeja Wołczyk za udostępnienie materiałów zdjęciowych ze swojej strony www.milicja.net
     
     
     




    Redakcja eLightbars.pl
    Jest to już kolejny odcinek z serii wideoporadników z prezentacją działania popularnych manipulatorów. Dzisiaj przedstawiam działanie wszystkich funkcji modulatora dźwięków ostrzegawczych popularnej firmy rodem z Warszawy - oczywiście chodzi o Zakłady Elektromechaniczne "Elektra", a modulator który będę wykorzystywał do dzisiejszego odcinka to nowy, poliftingowy GES-110 - następca poprzedniej wersji GESa z nowymi modulacjami dźwiękowymi.
     
     

    Mam nadzieję, że dzięki obejrzeniu tego wideo-poradnika wiele wątpliwości zostanie rozwianych, a ponadto każdy będzie:
    wiedział jak włączyć sygnały dźwiękowe, rozumiał działanie przycisków manipulatora w sekcji świateł ostrzegawczych, znał obsługę manipulatora podczas wydawania komunikatów głosowych, potrafił obsługiwać funkcję wyłączenia generatora po ustalonym czasie (od 10 do 60 min), świadomy funkcji prawego przycisku w sekcji dźwięku.  
    Serdecznie podziękowania Zakładom Elektromechanicznym "ELEKTRA" S.I. za udostępnienie generatora GES 110 do testów i wideoprezentacji. Więcej szczegółów i informacji na stronie producenta:
     
    Dane techniczne:
     
    Napięcie zasilania:         12V lub 24V.
    Moc znamionowa:           100W lub 200W.
    Wymiary:                           187 x 57 x 157. Waga:                                2,4kg.
    Impedancja:                     8Ω lub 11Ω
    Wyjścia kanałów:            2,3 lub 7
    Zmiana sygnału
    uprzywilejowania            TAK
    z kierownicy pojazdu Dostępne dwa modele pilotów: STANDARD i UPROSZCZONY

    Homologacja: dyrektywa 2004/104/WE w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej.
    Pozostałe zdjęcia generatora:


    Redakcja eLightbars.pl
    W szóstym odcinku wideoporadnika ujrzycie w jak prawidłowy sposób należy obsługiwać manipulator od generatora brytyjskiej firmy HAZTEC, model Euromax 8-8122-PL, który jest nowością na naszym polskim rynku generatorów ostrzegawczych.

    Jak informuje polski dystrybutor generatora:
    "Bardzo dopracowana syrena brytyjskiego producenta Haztec, o mocy 100W. Wersja na rynek polski, spełniająca wszelkie wymogi stawiane przez służby uprzywilejowane. Syrena z bardzo wygodnym, podświetlanym sterownikiem do obsługi oświetlenia uprzywilejowania i dodatkowego, nadawania komunikatów głosowych, przekazywania komunikatów z radiostacji na zewnątrz pojazdu, 4-ma modulacjami oraz „poganiaczem” Airhorn. Syrena może być zamontowana pod siedzeniem poprzez sterowanie manipulatorem na przewodzie. Posiada 2 wyjścia sterowania światłami (10A)."
     
     
     
    Dane techniczne:
    Napięcie robocze:                12V
    Maksymalny pobór prądu:  12A
    Impedancja:                          11 Ohm
    Moc wyjściowa:                     100W
    Temperatura pracy:               -40 C do +55
    Wymiary:                                 170mm (długość) x 150mm (szerokość) x 55mm (wysokość)

    Serdeczne podziękowania firmie 4x4 Terenowiec sp. z o.o. z Krakowa za udostępnienie generatora HAZTEC - Euromax 8-8122-PL do testów i wideoprezetacji. Więcej szczegółów na stronie dystrybutora HAZTEC na Polskę
     









     

    Redakcja eLightbars.pl
    Federal Signal istnieje od 1901 roku. W swoim dorobku produkcyjnym ma tysiące produktów, które do dziś cieszą się renomą i są rozchwytywane przez kolekcjonerów. Jednym z najbardziej znanych i sztandarowych produktów minionych lat amerykańskiej firmy to lampa pojedyncza „BEACON RAY”. Tłumaczenie jest dość proste. „Beacon” to polski odpowiednik lampy pojedynczej a „RAY” to promień, płaszczyzna. Dosłowne tłumaczenie to lampa promieniowa. Ta grupa lamp dzieli się na inne modele, których nazwy to cyfry, przykładem jest Beacon Ray 14. Najbardziej znanymi modelami to Ray 14,15,16,173 i 174.
    Jednak niewiele osób wie o istnieniu lampy Federal Signal RAY 185. Jest to prototyp, który nigdy nie został wprowadzony do produkcji. Nieznana jest przyczyna niewprowadzenia lampy na rynek.
    Lampa docelowo miała być produkowana w dwóch wersjach zasilania, 12V i 24V.
     
    Fenomen lampy 185 to ilość „lamp”, żarówek soczewkowych umieszczonych na podstawie obrotowej. Inżynier projektujący lampę umieściła aż 5 żarówek. 
    Zdjęcia:ERIC6913 Southern California




    Redakcja eLightbars.pl
    12 czerwca odwiedziliśmy targi EDURA 2013 w Kielcach. Odwiedziliśmy stoiska Zakładów Elektromechanicznych ELEKTRA, Elfir, PW Gamet, Terenowiec 4x4 oraz TRANSMED (FEDERAL SIGNAL VAMA). 
    ELEKTRA
    Lampa LBL-20K1N (F) -lampa przeznaczona na rynek francuski. Posiada sześć słupków po dwie diody LED. Lampa symuluje obrotowy tryb pracy, co daje niesamowicie piękny efekt. Te same moduły zostały zainstalowane w lampie zespolonej LZP, co również daje efekt ledowych mechanizmów obrotowych.
     
     
     
     
    Nowości pojawią się też, jeśli chodzi o modulator GES, ale szczegóły zaprezentujemy już niebawem.
     
     
    ELFIR
    Firma zaprezentowała udoskonalony modulator ZURA 1120. Dodatkowe opcje, jakie producent będzie miał do zaproponowania to zmiana modulacji klaksonem samochodu, wbudowane przekaźniki, dodatkowy sygnał VIP (HORN) i inne mające na celu usprawnienie i przedłużenie żywotności modulatorów. Nowa lampa pojedyncza LPL M LED.
    PW GAMET
    Firma zaprezentowała nową konfigurację lampy zespolonej N, ale to nie wszystko. Pojawiła się też nowa lampa STARLIGHT.
     
    Federal Signal Vama (TRANSMED)
    Nowa fala świetlna SignalMaster SOLARIS LED.
     

    Redakcja eLightbars.pl
    W piątym odcinku "wideoporadnika" na temat poprawnego obsługiwania manipulatorów generatorów sygnałów ostrzegawczych, przedstawię Wam działanie bliźniaczo podobnego generatora do AS320, a mam tu na myśli model AS380 od hiszpańskiego oddziału amerykańskiej firmy - Federal Signal Vama.
    Mam nadzieję, że dzięki obejrzeniu tego wideo-poradnika wiele wątpliwości zostanie rozwianych, a ponadto każdy będzie:
    wiedział jak zmienić modulację sygnałów dźwiękowych, rozumiał działanie funkcji HORN (poganiacz), znał obsługę manipulatora podczas wydawania komunikatów głosowych, potrafił zmniejszyć poziom głośności (ściszyć) podawania komunikatów głosowych, bądź zwiększyć (podgłośnić), świadomy priorytetów działania funkcji modulatora np. komunikat głosowy ma pierwszeństwo od dźwięków ostrzegawczych modulatora.  
     

    Redakcja eLightbars.pl
    BCT4000! Kolejna nowość firmy Federal Signal Vama. Sterownik posiada wiele funkcji mniej lub bardziej potrzebnych. Jest to jeden z pierwszych sterowników panelowych do montażu np. w miejscu radia. Panel posiada 11 przycisków sterowania w tym jeden służący tylko i wyłącznie do włączania i wyłączania sterownika. Urządzenie oparte na tym samym procesorze, co jego poprzednicy z serii BCT, czyli PIC18F4580 oraz tym samym rozwiązaniu komunikacyjnym CAN BUS. Nowość Federala posiada wiele opcji i funkcji, które nigdy wcześniej nie były używane w sterownikach.

    Wymiary sterownika:

    Opis:
    Grafika
    Opis

    Przycisk służący do włączania i wyłączania sterownika.

    Aktywowanie i deaktywowanie lamp ostrzegawczych oraz fali świetlnej (L-P)

    Aktywowanie i deaktywowanie oświetlenia w kabinie

    Aktywowanie i deaktywowanie modulacji (syreny)

    Poziom naładowania baterii
    Powyżej poziomu 1, przycisk nie świeci,
    Pomiędzy poziomami 1 i 2, proste miganie przycisku,
    Pomiędzy poziomem 2 i 3, migający przycisk,
    W obszarze Poziom 3, szybko migający przycisk.

    Dmuchała (wentylacja) Aktywowanie i deaktywowanie wyciągu powietrza.

    Wentylator Aktywowanie i deaktywowanie wentylatora (nadmuchu powietrza).

    Przyciemnianie oświetlenia kabiny

    Rozjaśnianie oświetlenia kabiny.

    VIPER Aktywowanie i deaktywowanie (TD ouput).

    Otwarcie drzwi ( kontrolka miga, gdy drzwi są otwarte.
     
     
     

    Info.
    Opis
    Zasilanie
    12V
    Mikroprocesor
    PIC18F4580
    Klawiatura
    Silikonowa
    Ilość przycisków
    10+1
    Podświetlenie
    czerwone
    Przycisk dodatkowy (+1)
    Włącz / wyłącz
    Komunikacja
    BUS CAN
    Wymiary
    188x55x7
    Waga (gramy)
    130

    Do pobrania (DOWNLOAD):
    91471901.pdf

    Redakcja eLightbars.pl
    Autor: Przemysław Olszak
    W czwartym już odcinku "wideoporadnika" na temat poprawnego obsługiwania manipulatorów generatorów sygnałów ostrzegawczych, zobaczycie działanie wszystkich funkcji modulatora hiszpańskiego oddziału amerykańskiej firmy, a mam tu na myśli Federal Signal Vama, model AS320.
     
     
    Mam nadzieję, że dzięki obejrzeniu tego wideo-poradnika wiele wątpliwości zostanie rozwianych, a ponadto każdy będzie:
    - wiedział jak zmienić modulację sygnałów dźwiękowych,
    - rozumiał działanie funkcji MANUAL,
    - znał obsługę manipulatora podczas wydawania komunikatów głosowych,
    - potrafił zmniejszyć poziom głośności (ściszyć) podawania komunikatów głosowych, bądź zwiększyć (podgłośnić),
    - świadomy priorytetów działania funkcji modulatora np. komunikat głosowy ma pierwszeństwo od dźwięków ostrzegawczych modulatora
     
     

  • Forum Statistics

    1,140
    Total Topics
    6,882
    Total Posts
  • Gallery Statistics

    560
    Images
    36
    Comments