• Aktualności

    Our website articles
    Przemek
    W tym odcinku z serii wideoporadników z prezentacją działania generatorów dźwięków ostrzegawczych ujrzycie jak korzystać generatory marki Federal Signal - PA300 (używany w pojazdach straży pożarnej) oraz PA200 (już zabytek, poprzednik generatora PA300).
    Mam nadzieję, że dzięki obejrzeniu tego wideo-poradnika wiele wątpliwości zostanie rozwianych, a ponadto każdy będzie:
    wiedział jak włączyć generator, wiedział jak zmienić modulację sygnałów dźwiękowych, znał funkcję HORN (poganiacz) lub MANUAL (syrena ręczna), potrafił zmniejszyć poziom głośności (ściszyć) podawania komunikatów głosowych, bądź zwiększyć (podgłośnić). Jeśli chcesz możesz nas wesprzeć stawiając wirtualną kawę.
    Będzie nam niezmiernie miło za każdy nawet najmniejszy datek!

     
     

    Przemek
    Nowy odcinek z serii wideoporadników z prezentacją działania generatorów dźwięków ostrzegawczych. Tym razem pod lupę naszej redakcji trafił generator BOS-200 firmy Bocar, karosującej pojazdy specjalne dla straży pożarnej.
    "Bocar" sam nie produkuje generatora, lecz na jego zlecenie produkuje go PPHU Unimat. Z racji tego, że generator dźwięków ostrzegawczych BOS 200 występuje tylko i wyłącznie w pojazdach tejże marki uznajemy, że "Bocar" firmuje swoim logo jak i nazwą ten modulator. Każdy serwis urządzenia gwarancyjny jak i pogwarancyjny najczęściej przechodzi przez firmę "Bocar".
    Mam nadzieję, że dzięki obejrzeniu tego wideo-poradnika wiele wątpliwości zostanie rozwianych, a ponadto każdy będzie:
    - wiedział jak włączyć poganiacz - HORN,
    - rozumiał zastosowanie odpowiednich modulacji do jazdy alarmowej (szybka - miasto/skrzyżowanie, wolna - prosta/poza obszarem zabudowanym), 
    - znał obsługę manipulatora do włączenia poszczególnych świateł ostrzegawczych pojazdu,
    - potrafił regulować zmienić modulację klaksonem pojazdu,
    - świadomy priorytetów działania funkcji modulatora np. komunikat głosowy ma pierwszeństwo od dźwięków ostrzegawczych modulatora,
    - świadomy zagrożenia nieusłyszenia sygnału dźwiękowego, przez innych uczestników ruchu, w trakcie jazdy alarmowej.
    Jeśli chcesz możesz nas wesprzeć stawiając wirtualną kawę.
    Będzie nam niezmiernie miło za każdy nawet najmniejszy datek!

     
     

    sync667
    2020-05-31, 22:30, Autor: Praca zbiorowa redakcji eLightbars.pl
         Na polskim rynku możemy spotkać wiele różnych rodzajów zestawów modulatorów oraz głośników rozmaitych producentów. Niektóre uchodzą za dobre, inne za gorsze. Stąd narodził się pomysł serii artykułów dotyczących właśnie nagłośnienia ostrzegawczego w pojazdach uprzywilejowanych. Skupimy się między innymi na parametrach różnych zestawów w tych samych warunkach, porównaniu poszczególnych modeli, czy też na sposobie montażu urządzeń na pojeździe. Zwrócimy również uwagę na praktykę stosowaną przez różnych producentów pojazdów specjalnych.
          W pierwszym artykule zebraliśmy urządzenia kilku firm obecnych na naszym rynku: Elektra, Elfir, Federal Signal Vama, Gamet oraz Whelen. Wykonano pomiary różnych zestawów w tych samych warunkach przy użyciu całkującego miernika poziomu dźwięku (gdyż tylko takie urządzenie pomiarowe nadaje się do mierzenia poziomu dźwięku emitowanego przez urządzenia ostrzegawcze). Pomiary zostały wykonane w oparciu o instrukcję PIMOTu przez niezależną jednostkę. 
          Na początek prezentujemy wyniki pierwszego zestawu nagłośnieniowego marki Federal Signal: generator PA300 wraz z głośnikiem AS124.

    fot. Głośnik Federal Signal AS124 i generator PA300.
    ZESTAW
     
     
    Leq dla WAIL
     
     
    Leq dla YELP
     
     
    Leq dla HI-LO
     
     
    Federal Signal
     
     
    PA300 + AS124
     
     
    113,2 dB(A)
     
     
    113,8 dB(A)
     
     
    109,0 dB(A)
     
     
    Jak myślicie, w jakiej kolejności uplasowali się poszczególni producenci? Codziennie będziemy dodawać kolejne zestawy i aktualizować naszą listę TOP 10.

    Aby nie zmieniać ciągle artykułu, jego kontynuację prowadzimy na łamach naszego forum w postaci założonego specjalnie tematu. Odnośnik znajdziesz poniżej:
     

    Przemek
    Dziś dzięki współpracy z Zakładami Elektromechanicznymi "Elektra" S.I. mamy okazję przedstawić Wam poradnik z obsługą nowego generatora ESG-100.

    fot. manipulator oraz wzmacniacz syreny ESG-100
     
    Generator ESG-100 choć z wyglądu manipulatora przypomina poprzedni generator Elektry (GES 110) to jedyną wspólną rzeczą, która je łączy to obudowa manipulatora. Cała elektronika została wykonana od nowa przez nowego konstruktora, dzięki temu mamy pewność, że generator nie odziedziczy problemów poprzednika. Każdy pamięta te awaryjne pierwsze wersje GES 110 z pierwszych policyjnych Kii Cee'd. Dość często generatory trafiały na serwis, a kończyło się to po prostu wymianą generatora na nowy z powodu awarii elementów elektronicznych na płycie głównej. Działo się tak, ponieważ to nie Elektra była bezpośrednim producentem generatora, a zewnętrzna firma, która sprzedawała swoje wzmacniacze pod szyldem Elektry.
    Wróćmy jednak do głównego bohatera naszego artykułu. ESG-100 jest generatorem o intuicyjnym sterowaniu. Ma możliwość sterowania 6 kanałami świateł, tzn. 3 kanały świateł ostrzegawczych i 3 kanały świateł roboczych. Pamiętajcie, że wszystko kwestia podłączenia, więc na upartego możecie mieć też inną ilość świateł ostrzegawczych lub roboczych - ogranicza Was w sumie tylko fantazja i 10A na każdy kanał (max 40A na wszystkie kanały). Dźwięki ostrzegawcze generowane przez modulator stosowany m.in. w policyjnych Volkswagenach T6, Hyundaiach i30 lub innych nowych policyjnych radiowozach przypominają te wydawane przez generatory marki Federal Signal. No przyznać muszę, że konstruktor widział pewną inspirację dźwięków z urządzeń produkowanych w USA. Dźwięki generowane przez wzmacniacz są podobne do tych z Hiszpanii, a mowa o dźwiękach WAIL, YELP, PRIORITY, HI-LO, choć ta ostatnia modulacja była nawiązaniem do niemieckiej modulacji LAND.
    Jednakże co jest warte uwagi to, to że generator można spokojnie obsługiwać bez pilota. Jak? Jedno naciśnięcie specjalnego przycisku (grzybka) uruchamia sygnały dźwiękowe oraz niebieskie światła ostrzegawcze. Po kolejnym wciśnięciu przycisku syrena wyłącza się, a światła niebieskie dalej są włączone. Po trzecim wciśnięciu światła niebieskie wyłączają się, a cały generator przechodzi w stan uśpienia. Gdybyśmy wcisnęli go kolejny raz to cała procedura się zapętla i mamy znowu włączone dźwięki i światła niebieskie. Ok, ale jak zmienić modulację? Nic prostszego! Wystarczy krótko nacisnąć sygnał dźwiękowy w pojeździe tzw. klakson. Modulacje cały czas się będą zmieniać po kolei z każdym przyciśnięciem klaksonu w pojeździe według schematu: WAIL > YELP > PRIORITY > HI-LO. Poza takim rozwiązaniem kierujący pojazdem może włączyć generator nawet na trzeci sposób: trzymając długo klakson w pojeździe. Każde kolejne wciśnięcie klaksonu spowoduje zmianę modulacji.

    Sam poganiacz - Airhorn jest całkiem oddzielnie sterowany. Działa również na wyłączonym generatorze, który nie jest w stanie czuwania. Wystarczy, aby wzmacniacz był podłączony do zasilania i włącznik cały czas jest gotowy do użycia.
    Wzmacniacz posiada dwa wejścia i dwa wyjścia uniwersalne mogące być dostosowywane do wymaganych przez przyszłego użytkownika funkcji. Obecnymi funkcjami testowanej wersji generatora to:
    airhorn, obsługa generatora jednym przyciskiem (grzybkiem), automatyczne włączanie świateł mijania przy włączaniu sygnalizacji uprzywilejowania, kontrola aktywności urządzenia. Dodatkowo generator ESG-100 ma możliwość komunikowania się z innymi urządzeniami poprzez wyprowadzenie magistrali.

    Kieruję serdecznie podziękowania Zakładom Elektromechanicznym "ELEKTRA" S.I. za udostępnienie generatora ESG-100 do testów i wideoprezentacji.

    Więcej informacji znajdziecie na stronie producenta: http://zeelektra.com.pl
    Instrukcja obsługi generatora przygotowana przez producenta
     
    Wideoporadnik oraz brzmienie generatora obejrzysz tutaj:
     
    Zawartość pudełka:

    fot. instrukcja obsługi oraz karta gwarancyjna urządzenia
     

    fot. przód manipulatora ESG-100/12
     

    fot. tył manipulatora ESG-100/12
     

    fot. przewody potrzebne do podłączenia pilota od wzmacniacza ESG-100/12
     

    fot. widok z góry na wzmacniacz ESG-100/12
     

    fot. widok na wzmacniacz od strony wyjść na przewody
     

    Redakcja eLightbars.pl
    W dniach od 8 do 10 maja 2019 roku w Warszawskim Centrum EXPO XXI przy ul. Prądzyńskiego odbyły się Międzynarodowe Targi Techniki i Wyposażenia Służb Policyjnych oraz Formacji Bezpieczeństwa Państwa „EUROPOLTECH 2019”. 
    Nasz portal był patronem medialnym tego wielkiego, prestiżowego przedsięwzięcia, które jest dedykowane stricte służbom bezpieczeństwa państwa takim jak policja, wojsko, służby ochrony i inne formacje wewnętrzne państwa. 
    Nasza redakcja skupiła się na oświetleniu i nagłośnieniu ostrzegawczym, które można było odnaleźć na targach. Wystawione na stoiskach były produkty marek: Elektra, Federal Signal, Gamet, Strobos i Whelen.
     
     
     
     

    Redakcja eLightbars.pl
    W kolejnym odcinku wideoporadnika ujrzycie generator ZURA 7120, który cechuje się prostotą obsługi oraz montażu. Jest on odpowiedzią na nietypowe miejsca montażu i instalacji sygnałów uprzywijelowania. Razem z firmą "ELFIR" przygotowaliśmy również upominki dla czytelników.
     
     
    ZURA 7120 jest skierowana do pojazdów lekkich tj. motocykle, quady i inne podobne, gdzie nie ma miejsca na pilot. ZURA (Zespolone Urządzenie Rozgłoszeniowo-Alarmowe) 7120 jest generatorem do której obsługi wystarczy jedynie jeden guzik! Włączenie i wyłączenie generatora odbywa się za pomocą krótkiego wciśnięcia włącznika impusowego. Powyższy generator ma także funkcję HORN, wystarczy długo trzymać przycisk, z chwilą wypuszczenia przycisku horn się wyłączy. ZURA 7120 posiada detekcję lamp ostrzegawczych, więc dlatego nie uruchomią się dźwięki ostrzegawcze (MIX i HORN) bez podłączonej choć jednej lampy ostrzegawczej do generatora.
    Schemat podłączenia Zury znajdziecie w naszym dziale ze schematami: 
    SCHEMAT PODŁĄCZENIA ZURY 7120
    Warto wspomnieć, że w filmie wykorzystano międzynarodowe, standardowe nazwy dźwięków modulacji, a firma ELFIR ma własne nazwy dźwięków, które zostały opatentowane. Zaczynając od pierwszego HI-LO, czyli LE-ON, YELP - PIES, WAIL - WILK. Standardowa modulacja w generatorze ZURA 7120 to MIX w kolejności: LE-ON -> PIES -> WILK -> PIES . Po ostatnim rozpoczyna się od początku.
     
    Serdeczne podziękowania firmie Elfir za udostępnienie generatora 
    ZURA 7120 do wideoprezetacji oraz gadżetów promocyjnych. 







    Redakcja eLightbars.pl
    Rok 2018 obfitował w informacje o nowych, nieoznakowanych radiowozach polskiej policji. Mowa oczywiście o pojazdach marki BMW. Był to ciężki rok dla dealera BMW "Auto Fus" z Warszawy jak i dla firmy "TRANSMED" z Marek, która była wykonawcą instalacji urządeń sygnalizacyjno-ostrzegawczych marki Federal Signal.
     
    W 2017 roku polska policja ogłosiła przetarg na 140 nieoznakowanych radiowozów przeznaczonych do służby w ruchu drogowym. Swoje oferty w przetargu złożyli dealerzy marek takich jak Skoda, Volkswagen jak i BMW. Najważniejszymi kryteriami ogłoszonymi w specyfikacji przetargu było nadwozie typu sedan, silnik o pojemności 2 litrów i mocy około 245 KM, a także przyspieszeniu od 0 do 100 km/h w max. 7 sekund. Ponadto pojazd zgodnie z założeniem policji miał rozwijać prędkość do minimum 210 km/h oraz posiadać automatyczną skrzynię biegów. Każdy kto śledził temat w Internecie wie, że przetarg wygrał dealer BMW Auto Fus, który już dostarczył 140 nieoznakowanych BMW 330i xDrive z turbodoładowanymi silnikami benzynowymi o pojemności 2 litrów o mocy 252 KM i napędem na 4 koła. W kolorach: czarnym, grafitowym, srebrnym, brązowym, złotym oraz granatowym (wszystkie kolory pojazdów na końcu artykułu).

    fot. BMW 330i elbląskich policjantów na lokalnym lotnisku.
    Przyspieszenie do 100 km/h osiągają w zaledwie 5,8 sekundy. W pojeździe zainstalowanym urządzeniem do rejestrowania wykroczeń oraz pomiaru prędkości zainstalowano wideorejestrator Videorapid 2A polskiej firmy ZURAD.

    fot. Wnętrze policyjnego BMW 330i.
     
    Tyle słowa wprowadzenia, jednakże jakie oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze kryje w sobie każde policyjne BMW 330i?
    Podstawowym generatorem jest AS 320DIG - CB P5 marki Federal Signal Vama, z resztą jak pozostała część sprzętu ostrzegawczego.

    fot. Generator AS 320DIG - CB P5 marki Federal Signal Vama w bagażniku BMW.
    Generatorem steruje się za pomocą manipulatora BCT3009-06 od tablicy tekstowej LSG700CB. Manipulator odpowiada za wszystkie funkcje w pojeździe zaczynając od oświetlenia i nagłośnienia ostrzegawczego, aż po wyświetlane komunikaty tekstowe na uchylnej tablicy LED. W nowych BMW policji nie ma możliwości wygłaszania komunikatów głosowych głównym manipulatorem, ponieważ nie ma posiada w sobie takiej funkcji. Dlatego rozwiązaniem jest mikrofon w schowku, taki jak sam w zestawie motocyklowym - SCS1000 PA. Mikrofon po naciśnięciu lewego przycisku umożliwia wygłaszanie komunikatów, a poziom głośności można ustawić pokrętłem, które znajduje się po prawej stronie mikrofonu.

    fot. Manipulator BCT3009-26 od Federal Signal.

    fot. Pilot do wygłaszania komunikatów głosowych SCS1000-PA od Federal Signal.
    Ciekawostką jest, że można także sterować klaksonem pojazdu nad sygnałami. Po krótkim wciśnięciu uruchami się na chwilę pojedynczy dźwięk z włączonymi światłami ostrzegawczymi oraz światłami mijania. Pojazd obecnie ma dodatkowe zabezpieczenie dzięki, któremu podczas włączania sygnałów uprziwilejowania będzie automatycznie włączał światła mijania, aby nie doszło do jazdy alarmowej na światłach do jazdy dziennej. Dodatkowo można zmieniać sygnały przez naciśnięcie klaksonu, a w przypadku długiego trzymania włączy się sygnał ciągły zwany Hornem. Pod generator dźwięków ostrzegawczych podłączony został głośnik AL-252N o mocy 100W oraz impedancji 11 Ohm, który ukryty został za lewym grillem pojazdu.

    fot. Federal Signal AL-252N oraz lampa IMPAXX w grillu pojazdu.
    Podstawowym oświetleniem ostrzegawczym pojazdu są pojedyncze lampy LED na mocowaniach magnetycznych LM400 Solaris w postaci dwóch lamp: jednej niebieskiej, a drugiej czerwonej (używanej w razie prowadzenia kolumn pojazdów uprzywilejowanych).

    fot. Lampy LM400 SL marki Federal Signal.

    fot. BMW 330i elbląskich policjantów z oświetleniem ostrzegawczym Federal Signal.
    Dodatkowe gniazda zapalniczek do lamp zostały umieszczone z obydwu stron pojazdu na słupkach auta. Dzięki czemu można uniknąć plątaniny kabli.

    fot. Wtyczka zapalniczki do lampy LM400 SL w słupku pojazdu.
    Dodatkowymi lampami z przodu pojazdu są dwie małe lampy IMPAXX w grillu pojazdu. Dobrym uzupełnieniem na przedniej szybie jest Nanoled Viper świecący na niebiesko. Lampa jest umieszczona na wysokości wewnętrznego lusterka, dzięki czemu inni kierujący mogą szybciej zauważyć pojazd uprzywilejowany na drodze.

    fot. Lampa Nanoled Viper przy lusterku wewnętrznym.
    W pojeździe znajdziemy także jeszcze dwie lampy Nanoled, które są aktywne po otwarciu pokrywy bagażnika, gdy wcześniej włączone zostaną świetlne sygnały uprzywilejowania w pojeździe. Rozwiązanie to zostało podyktowane tym, iż po otwarciu bagażnika zasłaniana jest tablica tekstowa LSG700CB z dwoma lampami IMPAXX przymocowanych na bokach tablicy.

    fot. Tablica tekstowa LSG700CB na tyle BMW.
    Instalacja generatora wraz z bezpiecznikami, centralką wideorejestratora oraz radiostacją znajduje się w bagażniku w miejscu na zestaw naprawczy do kół pojazdu. Podczas sesji odczuliśmy, że to wszystko strasznie się grzeje, miejmy nadzieję, że będzie służyło bez jakiejkolwiek awarii.
    fot. Instalacja centralek w miejscu na zestaw naprawczy kół pojazdu.











    Redakcja eLightbars.pl
    2018-08-05 Autor: Przemysław Olszak 
    W drugim odcinku poradnika "Zrób To SAM!" zobaczysz w jak prawidłowy sposób wymienić spalony żarnik stroboskopowy do lampy ostrzegawczej ksenonowej. Film wideo przedstawia wymianę lampy ksenonowej (żarnika/palnika stroboskopowego) w lampie stroboskopowej marki Elektra. Konkretnie w module błyskowym do LZ i LZP.

    Informacje zawarte w filmie z pewnością przydadzą się wszystkim, którzy chcą samodzielnie zabrać się za wymianę lampy ksenonowej (żarnika stroboskopowego) w lampie lub popularnie nazywanym kogucie. Warto zwrócić uwagę, że przy wymianie żarnika stroboskopowego należy poczekać określony czas (najczęściej około od 2 do 5 minut), aż napięcie zejdzie z żarnika. W przeciwnym wypadku możemy zostać porażeni prądem, który pozostał na żarniku w momencie jego włączenia.
    Dzięki temu poradnikowi dowiesz się jak m.in:
    - przygotować się do wymiany żarnika stroboskopowego,
    - odkręcić żarnik stroboskopowy,
    - przykręcić i przylutować żarnik ksenonowy,
    - przykręcić soczewki Fresnela do płytek z lampą ksenonową (stroboskopem),
    - w bezpieczny sposób wymienić żarnik stroboskopowy,
    Potrzebne narzędzia:
    - wkrętak krzyżakowy (x) 1 szt. mniejszy,
    - wkrętak płaski (-) 1 szt. mniejszy,
    - gumowe rękawiczki lub inne zabezpieczenie do chwytania za żarnik,
    - lutownicę,
    - kwas do lutowania,
    - cynę do lutowania,
    Jeśli masz propozycję następnych odcinków napisz w komentarzu.
     

    Redakcja eLightbars.pl
    Latem na polskich drogach możemy ujrzeć motocykle służb ratunkowych. Najczęściej widzimy motocykle policyjne Yamaha XJ900P, Honda CBF100A, BMW K1200S, BMW R1200RT czy Żandarmerii Wojskowej Kawasaki Z800 lub Yamaha FZ6 Fazer S2. Jednakże coraz częściej spotykamy motoambulanse, czyli takie uprzywilejowane w ruchu motocykle, którymi kierują ratownicy medyczni. Rozpoczęcie sezonu motocyklowego 2018 mamy już za sobą, a jako że powyższy temat motocykli uprzywilejowanych jest bardzo na czasie to w dzisiejszym artykule przyjrzymy się sygnalizacji ostrzegawczej takiego motocykla.

    Zacznijmy od norm prawnych. Co to jest pojazd uprzywilejowany? 
    Jak podaje Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym z 20 czerwca 1997 (tekst jednolity Dz. U. 2017 z dnia 8 czerwca 2017 roku, poz. 1260).
    Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
    38) pojazd uprzywilejowany – pojazd wysyłający sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, jadący z włączonymi światłami mijania lub drogowymi; określenie to obejmuje również pojazdy jadące w kolumnie, na której początku i na końcu znajdują się pojazdy uprzywilejowane wysyłające dodatkowo sygnały świetlne w postaci czerwonego światła błyskowego;
    Przepis stanowi jasno, że pojazd uprzywilejowany musi posiadać i mieć włączone oświetlenie ostrzegawcze koloru niebieskiego oraz nagłośnienie ostrzegawcze wysyłające dźwięki o zmiennym tonie. Nie wolno oczywiście kierującemu pojazdem zapominać o włączeniu świateł mijania (dawniej zwanych „krótkich”), bądź drogowych (dawniej tzw. „długich”). Nie możemy być pojazdem uprzywilejowanym poruszając się na światłach do jazdy dziennej tzw. Daytime Running Lights (DRL). No, ale przecież motocykle ich nie mają, więc pomińmy szersze rozpisywanie się o nich.

    Motocykl Żandarmerii Wojskowej Honda z oświetleniem ostrzegawczym marki Federal Signal Vama
     
     
    Dodatkowo powinniśmy zapoznać się z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (tekst jednolity: Dz. U. 2016 z dnia 27 października 2016 roku, poz. 2022).
    § 25. 1. Pojazd samochodowy uprzywilejowany wyposaża się w sygnały ostrzegawcze:
           1) świetlny;
           2) dźwiękowy;
    § 26. 1. Urządzenia wysyłające ostrzegawcze sygnały dźwiękowe powinny spełniać następujące wymagania: 
           1) wysyłać sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie;
           2) fale dźwiękowe powinny być wysyłane co najmniej do przodu, a oś ich rozchodzenia się powinna być równoległa do podłużnej osi symetrii pojazdu; dopuszcza się odchylenie tego kierunku nie większe niż 15°;
           3) być tak sterowane, aby ich włączenie nie było możliwe bez równoczesnego włączenia sygnału świetlnego.
       2. Ostrzegawczy sygnał świetlny błyskowy powinien odpowiadać następującym warunkom:
           1) liczba świateł: co najmniej jedno, nie więcej niż dziesięć;
           2) rozmieszczenie świateł: na dachu nadwozia (kabiny); dopuszcza się umieszczenie świateł w innym miejscu, przy zapewnieniu wymaganej widoczności sygnału;
           3) barwa światła niebieska;
           4) włączenie świateł błyskowych powinno być niezależne od położenia urządzenia umożliwiającego pracę silnika oraz włączenia sygnałów dźwiękowych;
           5) powinien być widoczny z każdej strony pojazdu z odległości co najmniej 150 m przy oświetleniu słonecznym i nie powinien oślepiać innych uczestników ruchu.
       3. Pojazd może być dodatkowo wyposażony w sygnały świetlne błyskowe barwy czerwonej, odpowiadające warunkom określonym w ust. 2 pkt 1, 2 i 4, widoczne co najmniej z przodu i z tyłu pojazdu z odległości co najmniej 150 m Orzy oświetleniu słonecznym i nie powinien oślepiać innych uczestników ruchu.
    Zwróćmy też uwagę, że zgodnie z art. 2 pkt 45) Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym (tekst jednolity: Dz. U. 2017 z dnia 8 czerwca 2017 roku, poz. 1260) motocykl także jest pojazdem samochodowym, więc rozporządzenie także dotyczy omawianego w artykule jednośladu, bądź popularnych coraz częściej czterokołowców (quadów) – tutaj już art. 2 pkt 42b) i 43c) PoRD. Podsumowując przepisy powinniśmy zapamiętać, że niebieskie światło musi być widoczne z każdej strony pojazdu, czerwone (które jest nieobowiązkowe) powinno być widoczne minimum z przodu i z tyłu, a sygnał dźwiękowy musi rozchodzić się co najmniej co przodu.
     
    OBOWIĄZUJĄCE AKTY PRAWNE WYKORZYSTANE W ARTYKULE:
    Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym:
    http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/1260/D2017000126001.pdf
    Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów:
    http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2016/2022/1
    http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20160002022/O/D20162022.pdf
     
     
    Sygnalizacja dźwiękowa w motocyklu
    Znając podstawy prawne w Polsce na temat sygnalizacji ostrzegawczej, a popularnie zwanych kogutów i syren, możemy przystąpić do omówienia sygnalizacji ostrzegawczej dźwiękowej. W motocyklach policyjnych stosuje się najczęściej generator dźwiękowy (syrenę) wbudowany w głośnik. Jest to tak zwana syrena kompaktowa.
    Najpopularniejsze na polskim rynku są dwie syreny motocyklowe, a są nimi SCS1000 marki Federal Signal Vama, oraz HSGP 83 EL HERMET firmy Horn Elektronik.

    Motocykl policyjny Honda CBF1000A z sygnalizacją Federal Signal Vama

    Motocykl policyjny Honda CBF1000A z sygnalizacją Federal Signal Vama
     
    Federal Signal Vama – SCS1000
    SCS1000 jest syreną kompaktową, która może bez problemu funkcjonować sama podłączona bezpośrednio do zasilania, jednakże należy zwrócić uwagę, że po podłączeniu do syreny dodatkowego głośnika (bliźniaczo podobnego do syreny) ALS1000 będziemy mieli na pojeździe o wiele lepszy zestaw, który na drodze będzie bardziej głośniejszy i słyszalny, a tym samym zapewniamy innym oraz sobie większe bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Syrena neodymowa posiada moc 30W i sama generuje dźwięk o sile 111 dB, a wspólnie z głośnikiem 116 dB! (głośnik ferryowy odpowiednio: 109 dB i w duecie z drugim ferrytowym 114 dB).

    Federal Signal Vama - SCS1000 na motocyklu

    Federal Signal Vama - ALS1000N na motocyklu
     
    Głośnik posiada możliwość dostosowania modulacji w zależności od potrzeb i kraju w którym będzie wykorzystywany pojazd. W Polsce stosuje się standardowe modulacje: WAIL, HI-LO, YELP oraz także AIR-HORN gdy nie korzysta się z podstawowych sygnałów uprzywilejowania. Syrena jest wodoodporna, więc nie trzeba bać się, że podczas opadów atmosferycznych coś się stanie z naszą syreną bądź innym osprzętem (przełącznikiem MC-300, czy opcjonalnym mikrofonem do rozgłaszania komunikatów głosowych (SCS1000 - PA KIT microfone).

    Sterownik Federal Signal Vama - MC300 wraz z dodatkowym przyciskiem

    Mikrofon do Federal Signal Vama - SCS1000
     
    Syrena czy też głośniki są małe i bezpośrednio przykręca się je do motocykla np. gmoli czy ramy za pomocą długich śrub. Jak podaje dystrybutor na swojej stronie internetowej:
    "Dogodnie usytuowany na tyłach syreny bezpiecznik. Filtr siatkowy zapobiega przedostawaniu się cząstek stałych sygnalizatora, a system drenażu zapobiega gromadzeniu się wody na membranie. Gumowa uszczelka zapobiega przedostawaniu się wody do obwodów elektronicznych" - dzięki tym zastosowaniom zdecydowanie można wydłużyć żywotność głośnika, który może być na wiele sezonów motocyklowych bezawaryjny.

    Ten model syreny motocyklowej jest używany przez wiele służb krajów europejskich. Generator z głośnikiem SCS1000 hiszpańskiej firmy zyskał miano jednej z lepszych syren motocyklowych serii premium dostępnym na rynku europejskim.
     
     
    Polskie modulacje Federal Signal Vama - SCS1000 sterowane ze sterownika MC300
     
    Federal Signal Vama - SCS1000 z modulacjami policji holenderskiej
     
    Federal Signal Vama - SCS1000 z modulacjami niemieckimi
     
    Przejazd alarmowy motoambulansu z Federal Signal Vama - SCS1000
     
    Horn Elektronik - HSGP 83 EL HERMET
    Syrena motocyklowa wykorzystuje podobnie jak jej konkurent z Hiszpanii system dwóch głośników, gdzie jeden z nich jest sterownikiem (tzw. głośnik matka), a drugi dodatkowym głośnikiem pozwalającym spotęgować siłę dźwięku (tzw. głośnik córka). Głośniki 83 EL charakteryzują się siłą dźwięku 109db, a gdy są połączone razem to siłą 114 dB. Są odporne na warunki atmosferyczne takie jak wilgoć i kurz. Są naszym krajowym odpowiednikiem syren z Federala. Według producenta posiadają 4 modulacje WAIL, HI-LO, YELP. Ciekawostką jest, że z hermetycznego pilota mamy możliwość sterowania dwoma kanałami świateł, czego Federal nie oferuje w swoim SCS1000. Tutaj także można podłączyć opcjonalnie mikrofon służący do wygłaszania komunikatów głosowych. W Internecie ciężko znaleźć więcej informacji na temat Horn Elektronika HSGP, dlatego chyba warto tutaj postawić już kropkę nad i oraz przejść dalej.

    Zestaw motocyklowy HSGP 83 EL HERMET
     
    Modulacje generatora motocyklowego HSGP 83 EL HERMET
    Federal Signal Vama – ASX
    Dość ciekawym i nowym rozwiązaniem jest mini wzmacniacz ASX od Federal Signal. Jest to nowy produkt, który składa się ze wzmacniacza oraz głośnika neodymowego. Syrena kompaktowa ASX jest wodo i pyłoszczelna oraz dwunapięciowa (od 10 do 30V) co pozwala na instalację syreny w pojeździe z napięciem 12V lub 24V. Należy zwrócić uwagę, że przy instalacji w pojeździe 24V zaleca się instalację dwóch głośników. Syrena ASX może być zakupiona w systemie analogowym lub cyfrowym CANBUS oraz dodatkowo obsługiwać 2 dodatkowe wyjścia. Syrena posiada 3 standardowe tony: WAIL, HI-LO, YELP oraz zależnie od wersji AIRHORN.

    Syrena posiada maksymalną moc 140W, a pojedynczy głośnik 70W, co pozwala pod jeden wzmacniacz podłączyć dwa głośniki. Pojedynczy głośnik cechuje się siłą dźwięku 117 dB, a z kolei razem z drugim to aż 120 dB co jednoznacznie wskazuje, że jest to najgłośniejsza syrena motocyklowa w dzisiejszym zestawieniu.

    Gdybym miał podsumować sygnalizację dźwiękową ujął bym to tak. Jeśli ktoś ma większy budżet może celować w produkty Federal Signal Vama. Jeśli natomiast chciałby ktoś tańszy polski produkt, który nie jest o wiele gorszy od zachodniego odpowiednika to HSGP 83 EL HERMET jest dla niego.
     
    Motocyklowe oświetlenie ostrzegawcze
    Jeśli chodzi o oświetlenie uprzywilejowania do motocykli to do motocykla z reguły powinno dobierać się dużo lamp kierunkowych o szerszym kącie świecenia. Dlaczego? Motocykl jest mniejszy od samochodu, a często trzeba omijać nim różne pojazdy i obiekty gdy mamy do czynienia z korkami w mieście i powinniśmy być w takich sytuacjach jak najlepiej widoczni. Przysłowiowy „kogut na teleskopie” z tyłu jednośladu nie wystarczy. Na wstępie zajmijmy się propozycją od Federal Signal Vama.
    Dedykowane oświetlenie do jednośladów posiada firma Federal Signal co często widać na nowych motocyklach policji. Są to najczęściej lampy LED, choć nie tak dawno było widać na motocyklach Yamaha SR-250P lampy stroboskopowe CD200. W ich przypadku trzeba pamiętać o tym, że po pewnym czasie należy wymienić zużyty żarnik stroboskopowy na nowy. Dlatego też aktualnie podąża się za nowymi technologiami wykorzystującymi diody LED.

    Federal Signal Vama - CD200
     

    Policyjna Yamaha SR250P z lampami FSV - CD200
    Federal Signal ma w swojej ofercie asymetryczne lampy LD400, które podobnie jak CD200 są w wersji na lewą i na prawą stronę motocykla. Chodzi o to, że lewej lampy nie zainstalujemy poprawnie po prawej stronie jednośladu i na odwrót. Dzięki takiemu zastosowaniu będziemy lepiej widoczni na drodze. Poprzednią wersją lamp LD400 są jest model LD320 wykorzystujący starszą technologię Sputnik. Obecne lampy są wykonane w technologii Solaris.

    Federal Signal Vama - LD400 (w technologii Solaris)

    Federal Signal Vama - LD320 (w technologii Sputnik)
    Oprócz lamp kierunkowych szerokokątnych LD400 federal proponuje lampę CO400SL na wysuwanym teleskopie - maszcie. Lampa jest płaska co dodatkowo zmniejsza opór powietrza, ale poniekąd zabiera powierzchnię świecenia, wiecie – mniejszy punkt świetlny. Podobnie jak w przypadku lamp kierunkowych, lampy CO400 były wykonywane w dwóch technologiach. Starszej Sputnik i nowszej Solaris. Jak je rozróżnić? Starsza lampa to po prostu CO400, zaś w przypadku nowszej dopisane zostały dwie literki SL świadczące o zastosowaniu w niej technologii Solaris (CO400SL).

    Federal Signal Vama - CO400SL (technologia Solaris)

    Federal Signal Vama - CO400 (w technologii Sputnik)
    Oprócz głównych lamp możemy oczywiście dobrać inne lampy kierunkowe, jednakże już nie posiadające takiego szerokiego kąta świecenia – IMPAXX, Microled Advance, Microled Plus, Nanoled.

    Federal Signal Corporation - IMPAXX

    Federal Signal Vama - Microled Advance

    Federal Signal Vama - Microled Plus

    Federal Signal Vama - Nanoled
    Ciekawym rozwiązaniem będzie płaska lampa kierunkowa Nanoled, którą można bez większych przeszkód zainstalować na naszym motocyklu lub quadzie. Należy jednak pamiętać, by Nanoled był tylko uzupełnieniem podstawowej sygnalizacji ostrzegawczej pojazdu. Testowaliśmy już ją i zapraszamy do ARTYKUŁU o Nanoled.
     
    Ciekawostką firmy CODE3 jest mała lampa kierunkowa Hide-A-Blast z czterema diodami LED o grubości około 1 cm. Jest idealnym uzupełnieniem zestawu oświetlenia ostrzegawczego motocykla. Lampa jest wpuszczana w obudowy motocykla, dzięki którym nie wystaje z plastików i innych elementów.

    CODE3 - Hide-A-Blast
    CODE3 Nowością od Code3, które mogą mieć zastosowanie również w motocyklach są lampy MegaThin. Lampy te występują także w wersjach dwubarwnych (multicolor – mogą świecić w dwóch kolorach).

    CODE3 - MegaThin
     
    Firma Elektra proponuje do motocykli dobrze już znaną na polskim rynku lampę na wysuwanym teleskopie. Mowa tu o LBL-20K1 MML-1. Lampa jest wysoka wraz z ryflowanym kloszem co pozwala na większą emisję światła wokół pojazdu. Wyższa lampa powoduje większy opór powietrza, co jednak przy jej niewielkich rozmiarach nie ma chyba w ogóle jakiegokolwiek znaczenia.

    Elektra - LBL20K1 MML-1
    Lampa LBLKo-6 od Elektry może spełniać dodatkową funckję czerwonego światła do pilotażu z tyłu motocykla. Takie rozwiązanie zastosowano w motocyklach Żandarmerii Wojskowej Kawasaki ZX800. Została zainstalowana z tyłu kufra motocyklowego. Lampa bliźniacza LBLKo-8 jest zbyt duża i nie nadaje się do zastosowania w motocyklach.

    Lampy kierunkowe Elektra - LBLKo-6 (z lewej) oraz LBLKo-8 (z prawej)

    Motocykl Żandarmerii Wojskowej awasaki Z800 z oświetleniem marki Elektra i Juluen
    Kolejną firmą wschodzącą na naszym rodzimym rynku to JULUEN – producent oświetlenia z Tajwanu. Jego lampy nie różnią się jakością od innych lamp naszych producentów i warto rozważyć zakup jego produkcji. Lampy LP-3, LP-4 i LP-6 są bardzo cienkie dzięki czemu bez problemu tak jak Nanoledy umieścimy je na swoim motocyklu, bądź czterokołowcu. Są wodoodporne jak wszystkie inne pozostałe lampy, a także można je ze sobą łączyć, dzięki czemu ujednolicimy tryb świecenia lamp płaskich LP. Należy zwrócić uwagę, że mają tylko amerykański certyfikat SAE, nie posiadając naszego europejskiego R65.

    Juluen - LP6

    Rodzaje lamp kierunkowych LP marki Juluen
    W ofercie Juluena znajdują się także lampy ID6 (M40) LED o kącie świecenia, aż 180° dzięki specjalnym soczewkom, które na brzegach lampy załamują światło maksymalnie na lewo i prawo lampy kierunkowej. Dlatego też lampa ID6 LED jest trochę bardziej odstająca od pozostałych.

    Juluen - ID6 (M40)
    Kolejną ciekawą lampą jest lampa LED F13 (UR03) wpuszczana w obudowę (podobnie jak Hide-A-Blast od CODE3). Lampa posiada trzy jasne diody LED, które w duecie z drugą lampą idealnie wpasują się w uzupełnienie podstawowego oświetlenia ostrzegawczego. Gdyby jednak nie można lampy wbudować w elementy obudowy warto pomyśleć nad lampami FAL03 (M53) przykręcanymi do powierzchni (uwaga – lampa nie posiada R65, a jedynie SAE).

    Juluen - F13 (UR03)

    Juluen - FAL03 (M53)
    Firma Horn Elektronik ma w swojej ofercie lampy szerokokątne HG8 LED 120, które nadają się do przodu motocykla. Szerokość ich kąta świecenia to 120°. Dzięki temu są bardziej widoczne od zwykłych lamp kierunkowych. Co ciekawe lampa może występować w kolorach: niebieskim, czerwonym i niebiesko-czerwonym.

    Lampa kierunkowa HG8 LED 120

    Lampa kierunkowa HG8 LED 120 z kątowym mocowaniem

    Motocykl Żandarmerii Wojskowej awasaki Z800 z oświetleniem marki Elektra i Juluen
    Podsumowując ten obszerny artykuł mogę stwierdzić, że obecnie jest wiele rozwiązań na naszym rynku pozwalających podejść indywidualnie do potrzeb każdego użytkownika motocykla uprzywilejowanego. Każdy motocykl jest inny poprzez jego użytkownika, cel użytkowania, potrzeby, a przede wszystkim budżet. Można pojazd doposażyć za jeden tysiąc złotych, ale można i nawet za trzy tysiące. Jednakże jedna najważniejsza prośba na koniec.
    Nie inwestujcie w oświetlenie bez certyfikatów! Jest ono niewidoczne na drodze, nietrwałe i często szwankuje powodując dodatkowe koszta i problemy. Niekiedy lepiej dołożyć więcej i kupić coś lepszego niż najtańsze chińskie zabawki z portali aukcyjnych kupione za grosze. Wszystkie podane lampy posiadają wymagane certyfikaty R65 (oprócz LP-3, LP-4, LP-6, FAL03).
    Wszystkim motocyklistom życzę szerokości na drogach! Lewa w Górę!

    Motocykl Straży Granicznej Kawasaki Versys 1000 z sygnalizacją Elektra, Juluen oraz Horn Elektronik

    Motocykl Straży Granicznej Kawasaki Versys 1000 z sygnalizacją Elektra, Juluen oraz Horn Elektronik

    Motocykl policyjny Triumph Tiger 1050 z sygnalizacją Federal Signal Vama

    Motocykl policyjny Triumph Tiger 1050 z sygnalizacją Federal Signal Vama

    Motoambulans BMW R1200 GS z sygnalizacją Federal Signal Vama


    Redakcja eLightbars.pl
    Do Polskiej policji trafi prawie 300 oznakowanych pojazdów wyprodukowanych w Polskiej fabryce w Gliwicach. Wyposażone są one w 200 konne silniki benzynowe oraz oświetlenie i nagłośnienie od Federala. Za kilka dni na drogach pojawią się pierwsze benzynowe radiowozy, które do 100km/h rozpędzą się w 7,7 sekundy. 
    AS422_6S_PO-OpelAstra2017.pdf





     
    Jak pojazd jest wyposażony? Sygnalizacja świetlna jak i dźwiękowa firmy Federal Signal Vama. Na dachu pojazdu możemy zobaczyć nową odświeżoną lampę P5000, aktualnie Kairos z wykorzystaniem w 100% oświetlenia led. 
    Lampa zespolona Federal Signal Vama Kairos posiada standardowe moduły LED barwy niebieskiej na skrajnych częściach lampy. Czerwona lampa ostrzegawcza, która służy do „pilotowania” kolumny pojazdów to nic innego jak moduł, jaki możemy zobaczyć w lampach Legend. Moduł jest świetnie widoczny na przodzie jak i na tyle pojazdu. Innowacją zastosowaną w lampie są moduły robocze - białe. W centralnej, przedniej części lampy znajdują się dwa moduły LED białe do oświetlenia pola pracy. Zastosowanie modułów takich samych jak w lampie LEGEND zapewnia bardzo dobrą, jakość światła. Boczne moduły robocze to 3 ledowe lampy, które stosuje się w lampach Aurum. Było to jedyne rozwiązanie biorąc pod uwagę bardzo małą ilość miejsca. 
    Lampy IMPAXX zastosowano w „grillu” oraz w tylnej klapie bagażnika.
    Nagłośnienie to już wyższa pólka z uwagi na zastosowanie modulatora FSV AS-422/6S Polonia oraz głośnika tubowego FSV AL 252N, który został zainstalowany maksymalnie najwyżej w komorze silnika.
    Dodatkowo w pojeździe zainstalowano trzy lampy oświetlenia wnętrza firmy WAŚ model 728.
    AS422_6S_PO-OpelAstra2017.pdf


  • Forum Statistics

    1,303
    Total Topics
    7,478
    Total Posts
  • Gallery Statistics

    669
    Images
    68
    Comments