• Aktualności

    Our website articles
    Redakcja eLightbars.pl
    Ostatnimi czasy dostawałem dużo zapytań związanych z modulatorami firmy Federal Signal Vama model 320 Series. Czy można zmienić modulacje? Dlaczego jest tylko jedna modulacja? Czemu są takie dziwne? Przepisy są przepisami. Większość europejskich państw ma ustalone odgórnie modulacje przeznaczone dla policji, pogotowia czy straży.  Jak rozpoznać, jaki modulator mamy? Na centrali sterującej znajduje się naklejka producenta gdzie jest dokładny model modulatora np.” AS-320 A3”. Oznacza to, że modulator pomimo identycznego wyglądu, jaki ma generator AS-320, który jest stosowany w Polsce, ma inne modulacje i przeznaczenie. Poniższa tabelka przedstawia zestawienie 17 modeli modulatora AS-320 Series.

     
    Lp.
    Model
    Miejsce przeznaczenia
    Modulacje
    Moc
     
    Inne
    1
    AS-320 IP
    Policja -Włochy
    DUE-TONI
    F=446-622 Hz/ 40 cykli/min
    100W
    11Ω
     
    Megafon, radio, tachograf, sterowanie oświetleniem.
    2
    AS-320 A3
    Straż - Austria
    DOPPELTON
    F=392-523 Hz
    100W
    11Ω
     
    Megafon, radio, tachograf, sterowanie oświetleniem.
    3
    AS-320 DK
    Dania
    YELP
    F=446-622 Hz/ 40 cykli/min
    TWO-TONE
    F=446-622 Hz/ 40 cykli/min
    100W
    11Ω
     
    Megafon, radio, tachograf, sterowanie oświetleniem, sterowanie sterownikiem SW-521 i pilot AS 320 standard.
    4
    AS-320 G
    Niemcy
    DOPPELTON
    F=392-523 Hz
    100W
    11Ω
     
    Megafon, radio, tachograf, sterowanie oświetleniem, sterowanie sterownikiem SW-521 i pilot AS 320 standard.
    5
    AS-320
    STANDARD
    YELP
    F=600-1350 Hz/ 180 cykli/min
    TWO-TONE
    F=600-1350 Hz /40 C
    WAIL
    F=600-1350 Hz/ 12 cykli/min
    100W/
    180W
    11Ω
     
    Megafon, radio, tachograf, sterowanie oświetleniem, sterowanie sterownikiem SW-521 i pilot AS 320 standard.
    6
    AS-320 PI2
    -
    YELP
    F=600-1200 Hz/ 160 cykli/min
    TWO-TONE
    F=420-516 Hz /60 C
    WAIL
    F=600-1200 Hz/ 12 cykli/min
    100W
    11Ω
     
    Megafon, radio, tachograf, sterowanie oświetleniem, sterowanie sterownikiem SW-521 i pilot AS 320 standard.
    7
    AS-320 N
    Norwegia
    YELP
    F=600-1200 Hz/ 180 cykli/min
    WAIL
    F=600-1200 Hz/ 12 cykli/min
    100W
    11Ω
     
    Megafon, radio, tachograf, sterowanie oświetleniem, sterowanie sterownikiem SW-521 i pilot AS 320 standard.
    8
    AS-320 ISBA
    Ibero-America
    YELP
    F=600-1200 Hz/ 180 cykli/min
    WAIL
    F=600-1200 Hz/ 12 cykli/min
    100W
    11Ω
     
    Megafon, radio, tachograf, sterowanie oświetleniem, sterowanie sterownikiem SW-521 i pilot AS 320 standard.
    9
    AS-320 IA
    Ambulans-Włochy
    DUE-TONI
    F=392-660 Hz/ 20 cykli/min
    100W
    11Ω
     
    Megafon, radio, tachograf, sterowanie oświetleniem, sterowanie sterownikiem SW-521 i pilot AS 320 standard.
    10
    AS-320 FU
    Francja
    DUEX-TONS
    F=435-651 Hz/ -- cykli/min
    100W
    11Ω
     
    Megafon, radio, tachograf, sterowanie oświetleniem, sterowanie sterownikiem SW-521 i pilot AS 320 standard.
    11
    AS-320 FP
    Policja-Francja
    DUEX-TONS
    F=435-580 Hz/ -- cykli/min
    100W
    11Ω
     
    Megafon, radio, tachograf, sterowanie oświetleniem, sterowanie sterownikiem SW-521 i pilot AS 320 standard.
    12
    AS-320 FG
    Żandarmeria-Francja
    DUEX-TONS
    F=435-732 Hz/ -- cykli/min
    100W
    11Ω
     
    Megafon, radio, tachograf, sterowanie oświetleniem, sterowanie sterownikiem SW-521 i pilot AS 320 standard.
    13
    AS-320 FB
    Straż-Francja
    DUEX-TONS
    F=435-488 Hz/ -- cykli/min
    100W
    11Ω
     
    Megafon, radio, tachograf, sterowanie oświetleniem, sterowanie sterownikiem SW-521 i pilot AS 320 standard.
    14
    AS-320 FA
    Ambulans-Francja
    DUEX-TONS
    F=420-516 Hz/ -- cykli/min
    100W
    11Ω
     
    Megafon, radio, tachograf, sterowanie oświetleniem, sterowanie sterownikiem SW-521 i pilot AS 320 standard.
    15
    AS-329 CA
    Ambulans-Wyspy Kanaryjskie
    DOS TONOS
    F=420-516 Hz/ 48 cykli/min
    100W
    11Ω
     
    Megafon, radio, tachograf, sterowanie oświetleniem, sterowanie sterownikiem SW-521 i pilot AS 320 standard.
    16
    AS-320 AH
    Air Horn-Rumunia
    YELP
    F=600-1200 Hz/ 180 cykli/min
    TWO-TONE
    F=450-600 Hz /33 C
    WAIL
    F=600-1200 Hz/ 12 cykli/min
    +
    AIR HORN
    100W
    11Ω
     
    Megafon, radio, tachograf, sterowanie oświetleniem, sterowanie sterownikiem SW-521 i pilot AS 320 standard.
    Pozycja „0" sygnał AIR HORN
    17
    AS-320 S
    Szwecja
    TWO-TONES
    F=700-530 Hz /30 C
    YELP
    F=600-1200 Hz/ 5 sekund I zmiana na TWO-TONES
     
    100W
    11Ω
     
    Megafon, radio, tachograf, sterowanie oświetleniem, sterowanie sterownikiem SW-521 i pilot AS 320 standard.
    Zmiana z modulacji TWO-TONES na YELP uaktywnia ją na 5 sekund, następnie wraca w pozycje modulacji TWO-TONES.
     
     


    Redakcja eLightbars.pl
    Ukazał się reportaż dotyczący nowych pojazdów Hyundai, gdzie nasz fotoreporter (Przemysław Olszak) odkrył nowy modulator firmy Elektra. Nazwa urządzenia ku naszemu zdziwieniu jest taka sama jak poprzednia GES 110. Jednak nowy produkt Warszawskiego producenta bardzo was zaskoczy. Nowy GES od poprzedniego nie różni się tylko wyglądem, ale tez modulacjami, parametrami wyjściowymi sygnału do głośnika, ale też bardziej intuicyjnym sterowaniem. 
    Podzieliliśmy dla was modulator na 5 grup funkcyjnych. Do pierwszej z nich (zasilanie) zaliczamy dwa przyciski. Służą one do włączania generatora i wyłączania, ale też do uaktywnienia opcji wydłużania czasu czuwania generatora. Kolejna grupa jest (Megafon). W jej skład zaliczyliśmy 4 przyciski. Służą one do uaktywnienia opcji RADIO, MIKROFON oraz dwa przyciski służące do zwiększania i zmniejszania mocy mikrofonu, radia oraz zwiększa jak i zmniejsza poziom podświetlenia przycisków. Następną jest grupa przycisków (Syrena). Te trzy przyciski sterują modulacjami, sygnałem HORN oraz opcją sterowania modulacjami z klaksonu pojazdu. Kolejne dwie grupy (oświetlenie) i (oświetlenie dodatkowe) służą do sterowania lampami ostrzegawczymi. Przycisk pierwszy od lewej z grupy „oświetlenie” po włączeniu, uruchamia wszystkie lampy ostrzegawcze niebieskie, co sygnalizują nam diody D5,D6,D8.  Kolejny przycisk z tej grupy przeznaczony jest do lampy czerwonej (pojazdy jadące na początku i na końcu kolumny). Ostatni przycisk z prawej strony uaktywnia lampy niebieskie i czerwone.

    Producent umieścił na sterowniku trzy dodatkowe przyciski. Mogą one służyć do lamp oświetleniowych przednich jak i bocznych. Rozwiązanie konstrukcyjne pozwala jednak na podłączenie prawie wszystkiego pod te przyciski.


    Redakcja eLightbars.pl
    Dane Techniczne
    napięcie: 12 V
    moc: 100W (11 Ohm)
    podświetlana klawiatura: TAK - LED
    ilość przycisków: 13
    BCT500
    waga sterownik: 140 g
    wymiary sterownika: 150x43x35 mm
    GEP500
    waga modułu centralnego(generatora): 1800 g
    wymiary generatora: 60x140x190 mm
     
    Modulacje:
    WAIL (WILK) – 12cykli/min  (f=600-1350 Hz)
    YELP (PIES) – 160 cykli/min  (f=600-1350 Hz)
    TWO TONES (DWA TONY) – 33 cykle/min  (f=450-600 Hz)
     
    Zastosowanie:
    - pojazdy uprzywilejowane;
     
    Zalety:
    - duża moc;
    - wiele opcji;
    - zintegrowany sterownik SignalMaster;
     
    Wady:
    Brak informacji na temat wad.

    Opis działania urządzenia:
    Jest to zestaw składający się w dwóch podzespołów: pilota BCT500 i generatora GEP500, który posiada wiele opcji. Aby włączyć urządzenie należy przesunąć czerwony suwak w pozycję (ON). Włączone urządzenie zasygnalizuje nam czerwona dioda wraz z podświetleniem. (rys.2) Pierwszą opcją jest megafon, który jest uruchamiany poprzez wciśnięcie przycisku w lewej bocznej części sterownika. Regulacja głośności znajduje się w prawej bocznej części i jest przedstawiona na rysunku poniżej. Po wciśnięciu przycisku „MAN” zostaną włączone lampy ostrzegawcze na kanale 1 i 2 oraz zostanie wygenerowany pojedynczy sygnał WAIL trwający 5 sekund. Zmiana sygnałów odbywanie się poprzez ponowne wciśnięcie przycisku „MAN”. Następną funkcja jest „RADIO” oznaczone na przycisku sterownika symbolem podobnym do litery „Y”. Ta opcja działa tylko wtedy kiedy generator jest podłączony do radiotelefonu w pojeździe. Rozmowy z radiotelefonu słychać przez głośnik zewnętrzny. Trzeci przycisk przedstawia dwie ”nutki”. Po uruchomieniu tej funkcji zostanie wygenerowany sygnał WAILw pracy ciągłej. Kolejny przycisk obrazuje lampę ostrzegawczą i jest odpowiedzialny za włączanie i wyłączenie lamp ostrzegawczych. Kolejny przycisk uruchamia lampy przednie. Po ponownym wciśnięciu tego samego guzika lampy przestaną świecić. Następną opcja związaną z oświetleniem roboczym jest przycisk sąsiadujący i uruchamia on lampy boczne. Jego konfiguracja działania jest przedstawiona na rys.3 . Kolejna opcja to sterowanie światłami SignalMaster. Odbywa się to poprzez dolny zestaw przycisków. Dodatkową opcją jest zintegrowanie centralki z klaksonem w kierownicy. Ta opcja umożliwiała by zmianę modulacji poprzez przyciśniecie klaksonu.


    Redakcja eLightbars.pl
    FEDERAL SIGNAL PA 300R
    Syrena jest podzielona na 3 moduły. Pierwszy to moduł elektroniczny w którym znajduje się cała „elektronika” czyli wzmacniacz mocy oraz modulacje sygnałów akustycznych.

    Druga część to megafon z pokrętłem regulacji głośności podawanych komunikatów głosowych.

    Trzecia część to zestaw 6 przycisków na płytce osłonowej. Przyciski mają wbudowaną diodę która pokazuje uaktywnione obecnie funkcje. Pierwszy przycisk od lewej strony to przycisk uaktywniający dźwięk „HORN” tak zwany klakson wysoko tonowy. Drugi przycisk uaktywnia opcje syreny ręcznej „MAN.” Ta opcja emituje sygnał ciągły rosnący w opcji chwilowej. Innymi słowy ile trzymasz przycisk tyle syrena wyje do momentu „0”, a potem samoczynnie dźwięk opada, aż do całkowitego wyciszenia. Tę opcję można nagle przerwać poprzez opcje „HORN”, ”WAIL”, ”YELP”, ”HI-LO”, ”OFF”. Trzecia opcja uaktywnia modulacje „WAIL” (15 cykli/min). Czwarty przycisk uaktywnia opcje syreny o modulacji „YELP” (220cykli/min). Jest to dość agresywna modulacja używana przy dojazdach do skrzyżowania. Kolejna opcja to piąta która uaktywnia modulacje „HI-LO” (70 cykli/min). Ostatnia szósta opcja służy do wyłączania modulatora. Aby włączyć jakąkolwiek opcje wystarczy przycisnąć przycisk. W urządzeniu niema opcji „ON” co upraszcza sterowanie.


     

  • Forum Statistics

    1,311
    Total Topics
    7,497
    Total Posts
  • Gallery Statistics

    712
    Images
    68
    Comments